Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mustapha Chihabi, Tomoor:

“Vraag naar Saudische dadels blijft groeien”

Tholen – "De sluiting van de horeca en de evenementensector die op non-actief staat, heeft ervoor gezorgd dat de dadelmarkt momenteel een beetje verzadigd is. De vraag naar dadels is goed, maar we missen de horeca als afzetkanaal en dat heeft zijn impact. Er zijn landen die daar hard onder lijden, helaas. Echter nu steeds meer landen de coronaregels versoepelen en de horeca weer zijn deuren mag openen, zal dat de dadelmarkt een boost geven", legt Mustapha Chihabi van Tomoor uit. "De dadels en dadelproducten die we beschikbaar hebben komen voornamlijk uit Saudi-Arabië. Daarnaast hebben we onlangs een contract getekend met een landbouwcoöperatie in de Palestijnse gebieden die ons zal voorzien van premium kwaliteit Medjoul dadels."

Momenteel is het Ramadan, een belangrijke maand voor de consumptie van dadels. "Al sinds februari zien we de bestellingen uit alle richtingen binnenkomen. Dit jaar hebben we vanuit de Antwerpse haven voor het eerst ladingen geëxporteerd naar West-Afrika een totaal nieuwe afzet markt voor ons. Dit is een mooie ontwikkeling in de vraag naar dadels. We zien ook de vraag naar verschillende variëteiten ontwikkelen. We merken een duidelijke stijging in de vraag naar Saudische dadels en rassen. Vier jaar geleden waren deze dadels nog niet zo gekend, maar in de afgelopen jaren is de vraag naar deze dadels flink toegenomen", aldus Mustapha.

“Wat we ook opmerken is dat het dadelassortiment bij winkels steeds groter wordt. Vroeger kon je een winkel binnenstappen en kon je 1 soort kopen. Tegenwoordig zie je een heel rek gevuld met dadels in allerlei soorten en maten. Ook het dadelpoeder", dat wij op de markt hebben geïntroduceerd, verkoopt goed. Het is een ideaal product om gerechten te zoeten en veel gezonder dan suiker. Mensen kopen steeds bewuster en gezonder, waar dadels en dadelpoeder perfect op inspelen."

"In de afgelopen jaren is de Saudische dadelexport enorm gestegen. 2019 kende een exportstijging van wel 88%. We merken nu dat veel startende jonge ondernemers deze rijkdom aan Saudische dadels ontdekt hebben en nu ook deze dadels via verschillende kanalen in onder andere Nederland verkopen, we zijn best trots dat we als eerste bedrijf deze trend 4 jaar geleden hebben gezet", besluit Mustapha.

Voor meer informatie:
Mustapha Chihabi
Tomoor
+(0)32 488 858585
[email protected]   
www.tomoor.be