Lindner, gevestigd op de groothandelsmarkt Frankfurt, viert dit jaar haar veertigjarig bestaan. De wortels van de huidige firma liggen in het ouderlijk bedrijf, dat begin jaren '50 als aardappelhandel werd opgericht. Hier leerde de huidige directeur Wolfgang Lindner al vroeg wat het betekent om in een familiebedrijf te leven, met alle mooie kanten, maar ook schaduwzijden. "En ook hoe belangrijk een waardenkader is waaraan men zich bij de dagelijkse uitdagingen oriënteert, zoals bijvoorbeeld vlijt, geloofwaardigheid en eerlijke dienstverlening", zegt hij in een interview.
De directie van Lindner
"Sinds de oprichting van Lindner in 1981 heeft men als 'start-upbedrijf' in het bijzonder in de beginjaren een steile ontwikkeling mee mogen maken met onze concepten. Dat bleef aan de ene kant niet onbemerkt bij de concurrenten, aan de andere kant heeft iedere nieuwe ontwikkelingsfase haar uitdagingen in de aanpassing van onze bedrijfsstructuren vereist," vertelt Wolfgang. "Deze processen van aanpassing waren deels, in het bijzonder na de eerste jaren, ook pijnlijk, maar onvermijdelijk. Hierdoor zijn we gerijpt en hebben we ons voor de verdere ontwikkelingsstappen altijd weer goed voorbereid en daarmee de basis voor ons huidige bedrijf gelegd."
Ook in de nabije toekomst zal de groothandelsmarkt Frankfurt volgens Wolfgang als partner en productaanbieder een belangrijke functie hebben, in het bijzonder in de grote agglomeraties. (Foto: Wolfgang tijdens een bezoek van Freshplaza aan de groothandelsmarkt in 2019).
Groei in de horeca
De ontwikkeling van Lindner en het verscentrum zijn noodzakelijkerwijs met elkaar verbonden. De stad Frankfurt heeft in 2003 bij het project van de nieuwe groothandelsmarkt samen met de meeste handelaren een gemeenschappelijke vereniging opgericht met het doel om de volledige verantwoordelijkheid over het verscentrum later aan de handelaren te geven. Wolfgang: "De handelaren zijn vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht en kunnen zo de gang van zaken meebepalen en vormgeven. Dit draagt bij aan een sterkere verplichting voor de handelaren om de markt voor de klanten aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken en te houden. Ook wij, als deel van deze vereniging, nemen graag verantwoordelijkheid in de Raad van Toezicht."
Het bedrijf beschikt over een modern vrachtwagenpark.
In het bijzonder in de horecasector heeft de firma in de afgelopen jaren goede, tevredenstellende groei doorgemaakt. "Daarom lag het zwaartepunt van onze investeringen in deze sector, evenals in de ontwikkeling van de IT. Als partner van de vereniging CF Gastro profiteren we daarnaast van een sterke inkoopgemeenschap en dat is een pluspunt ten opzichte van concurrenten."
Stefan Lindner tijdens een bezoek van Freshplaza aan de groothandelsmarkt in 2019
De trend richting kant-en-klare producten en halffabricaten is zowel in de retail, alsook in de grootverbruiksector - ook al is dat vanwege corona momenteel minder - ongebroken.
"Deze producten gaan over het algemeen aan de groothandelsmarkten voorbij. Verder is de trend 'weg met plastic' niet te overzien en ook in onze branche geldt bovendien: voor goede en duurzame handel heeft men gekwalificeerde, geëngageerde en ervaren medewerkers en leveranciers nodig. Hier ligt doelgericht onze focus. Dit is naast de productkwaliteit bepalend voor de dienstverlening die we dagelijks opnieuw moeten leveren om aantrekkelijk te zijn voor onze klanten."
Uit het familiealbum: Wolfgang Lindner in zijn jonge jaren op de groothandelsmarkt.
Uitgerust voor de toekomst
Volgens Wolfgang zal de consolidering, die in het bijzonder ook nu in tijden van corona zichtbaar is, niet stoppen. "Het aantal middenstandsbedrijven zal afnemen, onder meer door een gebrek aan opvolgers. Daar dragen ook de uitdagende werktijden aan bij en het toenemende gewicht van de grote supermarktconcerns."
Diana, het beproefde eigen merk uit het huis van Lindner
Voor meer informatie:
Lindner GmbH
Fruchtimport und Handelsgesellschaft
Josef-Eicher-Strasse 10
D-60437 Frankfurt, Duitsland
+49 69 40 10 08 94
[email protected]
www.lindnerfood.de