De eerste watermeloenen uit Almería zijn weer op de markt. En ook al is het koude weer in Europa niet bevorderlijk voor de consumptie van dit zomerfruit, de concurrentie uit derde landen is momenteel heel beperkt. Zo lijkt er dit jaar in Senegal minder areaal aangeplant dan vorig seizoen. Ook uitdagingen van logistieke aard beïnvloeden nog steeds het huidige aanbod op de markt.
Bij dit zomerfruit wordt het premiumsegment steeds belangrijker, net als de merken, zoals Taramay bijvoorbeeld, waarvoor watermeloen een van de belangrijkste referenties is.
“Taramay werd twee jaar geleden opgericht als een bedrijf dat onderdeel is van de La Unión Corp-groep. Het legt zich voornamelijk toe op de afzet van kwaliteitsvol tropisch fruit uit de Costa Tropical van de provincie Granada en de streek Axarquía in Málaga. Dankzij het succes kon het bedrijf zijn assortiment ook uitbreiden met ander fruit zoals aardbeien, mispels, cactusvijgen, meloen of watermeloen, maar ook met tropisch en exotisch fruit uit andere teeltgebieden in Spanje en uit overzeese landen. Taramay is nu veel meer dan alleen maar een merk van tropisch fruit. Het is het leidende bedrijf geworden binnen La Unión Corp. voor de afzet van premiumfruit”, zegt Javier Carmona, directeur marketing van La Unión Corp.
De uitbreiding van het merk ging niet alleen hand in hand met de uitbreiding van het assortiment. Javier legt uit dat La Unión volop inzet op marktonderzoek om zowel nieuwe afzetkanalen als nieuwe markten aan te boren, zonder daarbij aspecten als innovatie en toegevoegde waarde op productgebied uit het oog te verliezen. “Met investeringen in de nieuwste technologie willen we fruit van de hoogste kwaliteit op de markt brengen. Zo gebruiken we voor onze meloenen en watermeloenen NIRS-technologie (nabij-infrarood spectroscopie) waarmee we de brixgraad van elk stuk fruit afzonderlijk kunnen bepalen. Alleen het beste fruit wordt onder ons merk Taramay op de markt gebracht”. Met andere woorden: het fruit is "altijd zoet". Dit is dan ook het onderscheidende kenmerk van het merk Taramay én de slogan van het bedrijf voor de nieuwste promotiecampagne voor de premium watermeloen.
Het merk als onderscheidende factor
Volgens Javier Carmona zijn merken noodzakelijk om kwaliteitsproducten te kunnen aanbieden en zich te onderscheiden in de markt. En precies in het segment van de (water)meloenen worden merken steeds belangrijker.
“De concurrentie is momenteel heel gefragmenteerd, niet alleen door de toegenomen aanvoer uit derde landen, maar ook omdat lokale telers steeds betere kwaliteit afleveren. Daarnaast mag er ook niet vergeten worden dat we stuiten op afzetbelemmeringen in de export door onder meer het Russisch embargo, de Brexit of het handelsconflict met de Verenigde Staten. Ook vermeldenswaard in die optiek is de markttrend van afzet via dynamische kanalen, voornamelijk retail, in de plaats van de verkoop via gespecialiseerde kanalen. Dat betekent een verandering in het consumentengedrag, want het winkelmandje kan er op die manier helemaal anders uitzien”, licht het hoofd marketing toe. "Daarnaast is er ook de strijd met andere categorieën fruit, want soms moet de consument beslissen welk fruit hij op dat concrete moment verkiest."
"En hier komt precies de waarde van een merk bovendrijven. Het gaat er niet alleen om een kwaliteitsproduct aan te bieden, maar ook om het te differentiëren door middel van een merk." Een merk zoals Taramay bijvoorbeeld, zo zegt Javier. "Dit jaar verwachten we dan ook weer te groeien. We mikken op een afzet van 60 miljoen kilo watermeloen en meloen."
"Vorige week begon de afzet op de groothandelsmarkten een beetje te verbeteren, maar het is nog mondjesmaat. Gelukkig zorgen diezelfde lagere temperaturen voor een beetje rust, want het fruit rijpt nu niet zo snel. De oogst en de vraag zijn dus feitelijk een beetje op elkaar afgestemd.”
Diepgevroren groenten en fruit via een innovatief gepatenteerd proces
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de horeca in Europa heel hard getroffen en zijn er op het gebied van voedselconsumptie enkele relevante cijfers waar te nemen die misschien interessante toekomstige trends beschrijven.
"In het algemeen is de voedselmarkt in 2020 met 2,8% gekrompen", zegt Javier. “De daling van het nuttigen van voedsel buitenshuis, inclusief het horecakanaal, bedroeg 36,4%. Thuis eten nam daarentegen met 14,9% toe, een rechtstreeks gevolg van de lockdown, en de consumptie van vers voedsel thuis groeide met 15,2%. Bij groenten en fruit kwam dat cijfer zelfs uit op 19,8%”.
"Laten we nu even een blik werpen op verpakt voedsel, want hier wordt het interessant", benadrukt de expert. “In 2019 was dit segment al met 24% gegroeid en in 2020 nam ondanks de crisis de afzet van bereide gerechten met 13,9% en die van diepgevroren voedsel met 14,3% toe. Dit is opmerkelijk te noemen, zeker als je ervan uitgaat dat de mensen veel bereide gerechten hebben gekocht, terwijl ze wel gedwongen waren thuis te blijven en tijd hadden om te koken. Dit toont aan dat dit segment een blijver is. De consument kiest duidelijk voor deze categorie.”
Deze gegevens ondersteunen de focus van La Unión Corp op convenience producten. Zo heeft de groep net de bouw van zijn nieuwe verwerkingsbedrijf in Adra, in de provincie Almería, afgerond. Het zal er diepgevroren groenten en fruit produceren met een innovatief proces dat is gepatenteerd door Nice Tech en dat verzekert dat de smaak, kleur, geur en textuur van het product intact blijft als het wordt ontdooid. "Dit nieuwe project zal ons in staat stellen ons aanbod te diversifiëren op het vlak van producten, kanalen en markten. Op die manier zullen we zeker verder afgelegen markten kunnen bereiken", besluit de directeur marketing van La Unión Corp.
Voor meer informatie:
Javier Carmona
La Unión Corp.
Pol. Ind. La Redonda – N-340 Km. 414
04700 El Ejido (Almería) - Spanje
+34 673 633 887
[email protected]
www.launioncorp.com