Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De vroegste watermeloen in Europa" gepromoot door Spaanse Sandi-campagne

Zuidoost-Spanje is het eerste en enige teeltgebied in Europa dat dankzij het uitstekende klimaat en de kassen vanaf half april watermeloenen van topkwaliteit en met een buitengewone smaak op de markt kan brengen. Dit werd gisteren nog flink in de verf gezet tijdens de voorstelling van de promotie- en informatiecampagne Sandi “De vroegste watermeloen in Europa”, gelanceerd door de telersvereniging Coexphal en de interprofessionele organisatie Hortiespaña, in samenwerking met de Provinciale Raad van Almería en haar merk “Smaken van Almería”.

Voorzitter Francisco Góngora van Hortiespaña vertelde dat de promotiecampagne stoelt op gerichte acties en op aanwezigheid op sociale media. “Het succes van dit project wordt bevestigd door de cijfers. Vorig jaar bereikte Sandi meer dan 200.000 mensen via sociale media. Ook in 2021 zal Sandi de harten sneller doen slaan. Daar zullen de leuke tekstjes op de sociale netwerken voor zorgen en zo zal de consumptie van de lekkere watermeloenen uit de kassen van Almería en Granada weer een duwtje in de rug worden gegeven. Nieuw dit jaar is de website www.laprimerasandiaeuropea.es, waar allerlei info en wetenswaardigheden over watermeloenen terug te vinden zijn. En binnenkort ook recepten van enkele chef-koks”, zo gaf Francisco Góngora mee.

Groei zwarte pitloze watermeloen
De manager van Coexphal, Luis Miguel Fernández, blikte vooruit op het nieuwe seizoen: “De ramingen op basis van de gegevens die we hebben doorgekregen van de bij ons aangesloten teeltbedrijven, wijzen voor 2021 op een toename van 3% van de opbrengst van watermeloenen. Met 4% meer zwarte pitloze watermeloenen is de trend duidelijk. Het areaal witte watermeloenen lijkt gelijk te blijven. Ook de kleinere versies stijgen sterk, namelijk met ongeveer 7%. De teelt van biologische watermeloenen neemt dan weer toe met 6%.”

“De ramingen voor de meloenteelt duiden op een daling van 3%. De enige variëteiten die groeien zijn Cantaloupe en Piel de Sapo. Galia en gele meloenen blijven de meest geteelde rassen, maar we verwachten een daling van de opbrengst van die variëteiten. De biologische teelt doet het veel minder goed dan de conventionele: hier laten de ramingen een daling van bijna 10% zien.”

De ramingen voor beide teelten moeten wel met de nodige voorzichtigheid in beschouwing worden genomen, want onvoorziene gebeurtenissen, zoals die wel vaker voorkomen in de lente, kunnen die cijfers nog wat bijsturen.

Sandi, de smaak van de zomer
Sandi, het personage dat het uithangbord is voor de watermeloen in alle communicatie en berichten op sociale media, wordt dit jaar vergezeld van de slogan "De smaak van de zomer" en de hashtag #LaPrimeraSandíaEuropea

Voor meer informatie:
SANDI
+34 950 621 162
www.laprimerasandiaeuropea.es

Publicatiedatum: