De telersprijs voor Orri-mandarijnen heeft dit seizoen nieuwe hoogten bereikt op de Valenciaanse Citrusveiling. Sinds het seizoen 2015/16, toen werd begonnen met een opvolging van de teeltbedrijven en de implementatie van een controle- en managementsysteem, haalt dit ras telersprijzen die gemiddeld 25% boven de waarde van de belangrijkste andere mandarijnen liggen. Dit seizoen bereikt die meerwaarde gemiddeld zelfs 60%.
Met deze cijfers is de Orri-mandarijn jaar na jaar de hoogst geprijsde op de markt. Deze mandarijn valt dan ook zeer goed in de smaak bij de consument, onder meer dankzij zijn onbetwistbare kwaliteit.
Nabijheid en duurzaamheid
Spanje en Portugal zijn de enige Europese landen waar de Orri-variëteit op legale manier kan worden geteeld. Dit betekent dat Orri niet alleen een premium ras is, maar ook een product dat geteeld wordt volgens de strenge Europese regelgeving omtrent de toepassing van gewasbeschermingsmiddelen, kwaliteit en voedselveiligheid.
Op het vlak van duurzaamheid draagt Orri onder andere bij aan de beperking van voedselverspilling. Het fruit heeft immers een zeer sterke schil waardoor het ook zonder kunstmatige behandelingen uitstekend houdbaar is. Deze eigenschap zorgt ervoor dat de mandarijn gemakkelijker vers te houden is tot op het moment van consumptie.
De Spaanse Orri’s zijn in de handel te vinden van januari tot en met mei.
Ambitieuze promotiecampagne
Gedurende de maand maart werd de grootste promotiecampagne op touw gezet sinds de oprichting van het Orri Running Committee (ORC), de vereniging die verantwoordelijk is voor de controle, verdediging en promotie van het ras. Er waren tal van acties, ook op de belangrijkste Spaanse groothandelsmarkten van Madrid, Barcelona, Bilbao en Zaragoza. Meer dan 83 groothandelszaken gespecialiseerd in premium mandarijnen deden mee aan de acties, waarvan het bereik zich uitstrekte tot meer dan 8.000 groenteboeren.
De actie werd aangevuld met reclameborden, affiches en digitale schermen op deze groothandelsmarkten, die door naar schatting 30.000.000 consumenten werden gezien, en met promotieacties in de beste groentewinkels van Madrid.
Daarnaast heeft ORC een overeenkomst bereikt om de Orri mandarijn te promoten en te verdelen via de belangrijkste in Spanje actieve e-commercebedrijven: Amazon en Deliveroo.
Ook met twee van de vijf grootste supermarktketens in Spanje heeft ORC onlangs een belangrijk akkoord bereikt om reclameacties te organiseren in de verkooppunten.
Bron: valenciaplaza.com