Tholen - Na een lange carrière in het AGF-transport bij achtereenvolgens In't Veen-Visbeen, Frisch Logistiek Holland en Agri Logistiek, verkocht Dirk Veldhuis in 2017 zijn aandelen in Agri Logistiek aan HZ Logistics. De boodschap dat hij ongeneeslijk ziek was, bracht hem tijdens de Fruit Logistica in 2018 tot een afscheidstournee langs zijn klanten. Na eerst wat activiteiten van zijn bucketlist te hebben gevinkt - zo reisde hij naar Dubai, beklom hij de Kilimanjaro en bezocht hij Antarctica - kwam toch weer de vraag van enkele oude, bekende opdrachtgevers of hij weer wat in de AGF-logistiek wilde gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan. In december 2019 ging Veldhuis Logistics van start. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid naar 18 trailers en komen er deze week nog eens drie nieuwe trailers bij.
Voldoening
"Mijn prognose is niet goed. Ik heb prostaatkanker, die inmiddels uitgezaaid is naar mijn lymfeklieren en botten. Maar op het moment kan en doe ik nog alles. Moet ik dan bij de pakken neer gaan zitten en gaan afwachten? Hier haal ik tenminste voldoening uit. Ik weet niet of ik er van de zomer nog ben, maar mogelijk ben ik er volgend jaar zomer nog", vertelt Dirk. "Daarbij draait de zaak niet om mij en heb ik de zaak zo opgebouwd dat alles doordraait als ik er niet meer ben. Samen met Huub Driessen, die ik nog kende vanuit mijn tijd bij Int' Veen en mijn dochter Natascha, die jarenlang bij TNI op kantoor heeft gewerkt en nu de financiën onder haar hoede heeft, zijn we de zaak gestart. Inmiddels zijn er al twee planners bijgekomen. Zelf ben ik niet actief met het dagelijkse operationele werk, maar houd ik me bezig met de charters, schade en onderhoud. Maar je ziet wel dat mijn oude klanten met speciale vragen mij nog bellen. En daar haal ik veel voldoening uit. Transport is en blijft toch mijn passie. Het bedenken van oplossingen voor klanten vind ik het mooiste om te doen. Schijnbaar is er toch een soort vraag waar sommige vervoerders niet aan kunnen voldoen, en wij wel."
Op de vraag waar Veldhuis Logistics het onderscheid maakt, zit dat volgens Dirk toch vooral in een vergaande service. "Als een klant op zaterdagavond belt om een auto, dan gaan we dat invullen en daar neemt niet iedere vervoerder de moeite voor. Ook als er een paar pallets in Lübeck, Tsjechië of Zuid-Frankrijk opgehaald moeten worden, zorg ik - vaak in samenspraak met collega-vervoerders - dat het opgelost wordt. Met die ritjes gaat het vaak niet om de laatste cent, maar moet het wel geregeld worden. Zo heb ik een samenwerkingscontract met een Sloveense vervoerder, waarbij we werken met een koppelsysteem met zes trailers van ons en hen tussen de haven van Koper en onze Engelse klanten. Zij komen dubbelbemand met hun trailer naar Meer en wij rijden met hun trailer naar Engeland. De klanten weten niet wat ze overkomen als ze zo snel hun handel krijgen."
Dat de logistieke dienstverlener in een behoefte voorziet, mag een understatement genoemd worden. "Na de start in december 2019 zijn we nu al gegroeid naar achttien trailers onder onze eigen naam. Deze week worden er nog eens drie nieuwe trailers beletterd. We rijden zowel van en naar het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland als Slowakije. We zijn ook al gelijk IFS-gecertificeerd. Vorig jaar maart zijn we het traject gestart en in oktober zijn we op higher level gecertificeerd. Vroeger was februari mijn rustigste maand, maar we hebben nu een topmaand gedraaid. Eerst deden we 200 vrachten in de maand, maar in april kwamen we al op 600 vrachten uit. Ik zie de toekomst voor het bedrijf dan ook zonnig in, al willen we niet te hard groeien. Ik hoef volgend jaar niet opnieuw te verdubbelen. Als we aan het eind van het jaar op 25 auto's zitten, is dat mooi zat!"
Tekort aan chauffeurs
Daarbij komt dat het werven van chauffeurs een heuse uitdaging aan het worden is. Auto's kopen is het punt niet, maar er zijn geen chauffeurs om de handel weg te brengen. Met al de regelgeving die er nog aan zit te komen, zal dat er niet eenvoudiger op worden. Nederlandse chauffeurs vinden het prima om tot 400 kilometer te rijden, maar buiten het Ruhrgebied hoef je ze niet meer weg te sturen. Zelf hebben we 5 auto's met Nederlandse chauffeurs en de rest wordt aangevuld met chauffeurs uit Oost-Europa. Die combinatie werkt prima", vertelt Dirk. Ook de tarieven staan volgens hem onder druk. "Weet je, de grote exporteurs maken feitelijk de tarieven uit. En daar zit tussen de vervoerders echt geen honderden euro's tussen. Maar de kosten zijn wel omhoog gegaan. Voor een ritje van en naar Turijn betaal je zomaar 800 euro Maut heen en terug. Vroeger stelde je dan nog weleens een tariefverhoging voor, maar nu lijkt het weleens alleen maar lager te moeten. Maar dat heeft een grens, onder de kostprijs kun je immers niet werken."
"Ook werken wij veel voor klanten die werken met tijdslot. Ik verwacht dat dit alleen maar verder door zal zetten. Je hebt dan een kwartier om je handel te lossen. Sta je in de file, dan zul je dat moeten aantonen. Tegelijkertijd heb je niet meer tijd. Wij vervoeren bijvoorbeeld jaarrond de nodige druivenprogramma's en die kun je niet vroeger laden, omdat ze overdag uitgezocht worden. Gelukkig gaat het in 99% van de gevallen goed en dan kun je ook je toegevoegde waarde laten zien. Uit vraag van onze klant, rijden we tegenwoordig ook op Engeland. Sommige transporteurs probeerden dat na de Brexit te vermijden, maar wij stonden nieuwjaarsdag in Dover. Als exporteurs hun papieren op orde hebben, zorgen wij wel voor de juiste aanmelding en voor de testen van de chauffeurs. Uitdagingen gaan we graag aan!"
Voor meer informatie:
Dirk Veldhuis
Veldhuis Logistics
Kaldenkerkerweg 20
5913 AE Venlo
+31 6 57695443
[email protected]
www.veldhuislogistics.com