Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ebitda Maersk stijgt 201% in eerste kwartaal

A.P. Moller - Maersk kende een uitzonderlijk sterke start van het jaar, met een sterke winst en groei in al hun activiteiten in oceaan-, havendiensten en logistiek. De onderneming profiteerde van een sterke vraag in een markt die nog steeds wordt beïnvloed door de pandemie en aanzienlijke verstoringen in de wereldwijde aanbodketens.

De sterke vraag in combinatie met aanzienlijke operationele uitdagingen, zoals knelpunten, een gebrek aan capaciteit en een tekort aan uitrusting in de wereldwijde bevoorradingsketens, deden de vrachttarieven aanzienlijk stijgen. Tegelijkertijd is de vraag van klanten naar echt geïntegreerde aanbodketens en eenvoudige self-service oplossingen nog nooit zo duidelijk geweest en dit zorgt voor een nieuwe stimulans, vooral voor logistieke en digitale oplossingen.

Søren Skou, CEO: "A.P.Moller-Maersk leverde een uitzonderlijk sterke prestatie in Q1 2021 met een recordwinst voor het kwartaal. De hoge groei en winstgevendheid werden gedreven door een solide vraag in Ocean, Logistics en Terminals. De sterke vraag leidde tot knelpunten en een gebrek aan capaciteit en materieel, waardoor de vrachttarieven tot recordhoogte stegen."

"We blijven ons richten op de transformatie van A.P.Moller-Maersk op lange termijn, waarbij we prioriteit geven aan de vraag van klanten naar geïntegreerde logistiek. Onze integratiestrategie werd in het eerste kwartaal gevalideerd door sterke steun van klanten. Nu we onze focus verleggen van de kortetermijn contracten naar meer langetermijn samenwerkingen met onze klanten op basis van toegevoegde waarde, leggen we de basis voor verdere, stabiele groei."

Over het geheel genomen steeg in het eerste kwartaal de EBITDA van € 1,2 mld op jaarbasis naar € 3,3 mld en de EBIT van € 460 mln naar € 2,5 mld in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar, terwijl de omzet met 30% steeg naar € 10,3 mld. De resultaten weerspiegelen de hoge volumes, die met 5,7% stegen, aanzienlijke stijgingen van de vrachttarieven met 35% en lagere bunkerbrandstofprijzen, wat leidde tot een EBITDA in Ocean van € 2,8 mld vergeleken met € 1 mld in het eerste kwartaal van 2020, en een stijging van de inkomsten tot € 7,9 mld vanaf € 6 mld.

Logistiek & Services zette het sterke groeitempo voort en de inkomsten stegen in het eerste kwartaal met 42% tot € 1,6 mld, voornamelijk door autonome groei, maar ook met groei door de overnames van Performance Team en KGH Customs Services. De EBITDA steeg met 201% tot € 170 mln ten opzichte van € 56 mln, en de EBIT steeg tot € 115 mln ten opzichte van € 24 mln in hetzelfde kwartaal vorig jaar, mede dankzij margeverbeteringen.

Ook Gateway Terminals heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug, met een omzetstijging van 24% tot € 762 mln (tegen € 616 mln) dankzij hogere volumes en opslaginkomsten, terwijl de EBITDA met 52% is gestegen tot € 269 mln (tegen € 177 mln).

De resultaten werden behaald in een aanhoudend moeilijke omgeving waarin landen nog steeds te kampen hebben met de gevolgen van de pandemie.

Voor meer informatie:
Signe Wagner
A.P. Moller - Maersk
+45 2977 1815
[email protected]

Publicatiedatum: