Het Zuid-Afrikaanse druivenassortiment stond dit voorjaar op de Chinese markt in de schijnwerpers dankzij het actieve promotiewerk van de South African Table Grape Industry (SATI) in samenwerking met de regering van West-Kaap en vooraanstaande Chinese importeurs en retailers. Op 29 april vierde SATI in China het slot van het succesvolle Zuid-Afrikaanse druivenseizoen 2021 tijdens een evenement dat samen met importeur Joywoo en distributeur Yibo werd gehouden op de Shanghai Huizhan Fruit and Vegetable Wholesale Market.
Het evenement bracht vertegenwoordigers van de aanbodketen van de fruitsector samen, waaronder Lin Zhehao van Shanghai Huizhan Fruit and Vegetable Wholesale Market, Zheng Yi van Joywoo en Xu Gang van Yibo. Naast toespraken, optredens en interactieve activiteiten omvatte het evenement ook een proeverij van Zuid-Afrikaanse topwijnen.
Een hoogtepunt van het evenement was de deelname van Mpho Hlahla, consul-generaal van Zuid-Afrika in Shanghai en Mashudu Silimela, adviseur voor tuinbouw op de Zuid-Afrikaanse ambassade in Beijing. De aanwezigheid van deze functionarissen toonde de effectieve samenwerking tussen de Zuid-Afrikaanse sector en de regering aan om de export van de befaamde fruitproducten van het land te versterken.
Dit seizoen was het eerste waarin SATI actief Zuid-Afrikaanse druiven op de Chinese markt heeft gepromoot sinds het product in 2014 markttoegang kreeg. Na de aftrap van de seizoenspromotie op 1 april op Guangzhou's Jiangnonghui Fruit Wholesale Market, werkte SATI voor de campagne samen met partners, waaronder Joywoo en twee van China's toonaangevende import- en distributiebedrijven voor vers fruit, Joy Wing Mau en Goodfarmer.
De promo-activiteiten in de retail vonden plaats in de duurdere supermarktketen City Shop in Shanghai en in Sam's Club-vestigingen in heel China. De campagne vestigde de aandacht op de diverse groene, rode en blauwe druiven uit Zuid-Afrika, waaronder veel nieuwe variëteiten. Enkele van de rassen die in 2021 op de markt werden gepromoot, waren Crimson Seedless, Sweet Globe, Sweet Sapphire en Sweet Joy. In totaal bestreken de promotieacties 12 grote steden: Beijing, Shanghai, Shenzhen, Guangzhou, Shenyang, Dalian, Tianjin, Suzhou, Chengdu, Wuhan, Chongqing en Zhuhai.
Ondanks uitdagingen zoals een wereldwijd tekort aan zeecontainers en vertragingen als gevolg van verscherpte inspecties om ervoor te zorgen dat een gezond en veilig product de consument bereikt, had de Zuid-Afrikaanse druivenexport naar het Chinese vasteland in seizoen 2021 tot en met week 14 toch al een nieuw hoogtepunt bereikt van bijna 1.804.000 kartons (8.117 ton tegen 4,5 kg/karton), een stijging van meer dan 58% ten opzichte van de totale export van het vorige seizoen. In week 14 bedroeg de gecombineerde export van Zuid-Afrikaanse druiven naar het vasteland van China en Hongkong 2.716.239 kartons.
In het verleden ging meer dan driekwart van de jaarlijkse Zuid-Afrikaanse druivenexport ter waarde van bijna € 0,8 mld naar de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. SATI heeft zich nu het ambitieuze doel gesteld de druivenexport naar China in de komende vijf jaar met 10 miljoen kartons te verhogen. Als onderdeel van deze inspanning heeft SATI een exclusieve "China Specification" ontwikkeld, die ervoor zorgt dat de best mogelijke Zuid-Afrikaanse druiven aan deze zeer veeleisende markt worden geleverd.
Voor meer informatie:
Clayton Swart
SATI
+27(0) 76 429 2376
[email protected]
www.satgi.co.za