De Covid-19-pandemie en het verstorende effect daarvan op de retail hebben een aantal technologische trends in de winkel, zoals biometrische kassa's en scan-and-go-systemen, in een stroomversnelling gebracht. Een nieuwe trend is het zoeken naar oplossingen om versproducten zoals groenten en fruit te onderscheiden, omdat ze snel bederven en AI-systemen niet altijd ontworpen zijn voor zulke fijne onderscheidingen.
In de VS zijn bedrijven als Amazon verantwoordelijk voor het pionieren met veel op AI gebaseerde automatiseringsoplossingen. Het bedrijf achter de eerste kassaloze winkels heeft bijvoorbeeld onlangs de Amazon Fresh-winkelketen geïntroduceerd met een groter aanbod aan kruidenierswaren en een grotere nadruk op productversheid. Deze winkels maken gebruik van op AI gebaseerde productherkenningstechnologie voor levensmiddelen, waardoor het niet meer nodig is elk kort houdbare artikel afzonderlijk te scannen, het gedoe bij de kassa te verminderen en het fysieke contact met de klant tot een minimum te beperken.
De relevantie van dergelijke in-store oplossingen neemt ook in Europa toe. Pixevia, een leverancier van winkelautomatiseringstechnologie, die nu in Europa's eerste supermarkt zonder kassa's werkt met een systeem voor productherkenning, is een van de pioniers op dit gebied.
Mindaugas Eglinskas, CEO van Pixevia: "Er zijn veel uitdagingen verbonden aan het ontwikkelen van een volledig functioneel en robuust systeem voor productherkenning in de supermarkt, vooral als het gaat om producten uit de verscategorie. Veel algoritmes slagen er bijvoorbeeld niet in onderscheid te maken tussen fruit dat er hetzelfde uitziet, zoals sinaasappelen en pruimen. En omdat de meeste groenten en fruit maar zeer beperkt houdbaar zijn, bestaat altijd het risico dat de voorraad niet goed wordt bijgehouden en er veel voeding wordt verspild. Daarom moet een systeem dat klaar is voor de markt de winkeltrends kunnen volgen, nauwkeurige afzetprognoses kunnen opstellen en autonoom kortingen kunnen toekennen. Gezien deze uitdagingen hebben we ons product nauwgezet getest in onze Pixevia Smart Store in Vilnius Old Town en hebben we een volledig functioneel systeem voor de herkenning van levensmiddelen ontwikkeld."
Terwijl de primaire focus van het Pixevia-team lag op het opstarten van Pixevia Smart Stores, ontworpen om het winkelen voor essentiële goederen gemakkelijk, snel en handig te maken, werd na verloop van tijd de interesse om overdraagbare AI-technologie te ontwikkelen voor retaillocaties die voornamelijk groter zijn dan 150 m² in heel Europa het belangrijkste aandachtspunt. Met zijn uitgebreide functionaliteit is Pixevia's productherkenningstechnologie voor levensmiddelen een van de belangrijkste producten van het bedrijf.
Eglinskas: "Ons op AI gebaseerde systeem herkent met succes verschillende soorten fruit, salades, bakkerijproducten en vlees- en zuivelproducten, waardoor klanten de lange rij voor de kassa kunnen vermijden. Bovendien bewaakt het systeem voortdurend de versheid van producten. Als een product bijna over de houdbaarheidsdatum heen is of tekenen van bederf vertoont, waarschuwt het dynamische prijsalgoritme de winkelmanager dat het product tegen een lagere prijs moet worden verkocht en later, indien nodig, uit de voorraad moet worden gehaald."
Volgens Eglinskas geeft het systeem kortingen door de gegevens met betrekking tot de vorige consumptietrends en patronen van het weer te analyseren. Op die manier blijven de goederen in voorraad vers en veilig te consumeren en wordt een duurzame consumptie verzekerd.
Voor meer informatie:
Pixevia
www.pixevia.com