De aanhoudende coronacrisis is nog steeds duidelijk merkbaar op de groothandelsmarkt Düsseldorf. "Er komen duidelijk minder klanten dan gebruikelijk, men ziet steeds meer af van ter plaatse inkopen doen. In plaats daarvan wordt er meer op bestelling afgehaald en wordt er meer overgemaakt in plaats van contant betaald", vertelt Mustafa Kamcili, directeur van Morgenland, gevestigd op de groothandelsmarkt Düsseldorf.
De genomen voorzorgsmaatregelen en voorschriften vanwege de pandemie hebben ook de omzetten van de grossiers enorm beïnvloed. "De winkels in de voetgangerszones van de stadscentra zijn nog steeds gesloten, waardoor ook de groentenwinkels en weekmarkten minder omzet behalen. Daar komt het wegvallen van de horeca nog bij. Het enige dat goed loopt, zijn gespecialiseerde winkels buiten de voetgangerszones en natuurlijk de boerderijwinkels die een opleving doormaken. Onder de streep is dat voor ons ongeveer kostendekkend, er valt echter helaas niet veel te verdienen."
Mustafa Kamcili (links) tijdens een bezoek van FreshPlaza aan de groothandelsmarkt in de winter van 2017.
Verkoop verloopt slepend
In zoverre vertoont de markthandel momenteel een heel ander beeld dan afgelopen jaar, blikt Mustafa terug. "Vorig jaar was er sprake van een opleving in de handel, vooral aan het begin van de crisis was de vraag naar verse groenten en fruit enorm. Ik vermoed dat de consumenten inmiddels weer iets minder thuis koken", zegt hij verder.
"De citrusmarkt is in de afgelopen weken iets ingezakt, wat echter ook te verwachten was gezien de seizoenswisseling en het toenemende aanbod aan Duitse aardbeien en asperges. Gek genoeg laat echter ook de ananas zich moeilijk verkopen. Bij mango's en avocado's zijn er wederom aanzienlijk overschotten bij een lage vraag. Bij Spaans steenfruit zal er daarentegen eerder sprake zijn van een kleiner aanbod vanwege de vorst", schetst Mustafa, die sinds 2017 in Düsseldorf in de bloemenhal gevestigd is.
Oneerlijke prijspolitiek
Waar de groothandelsbedrijven volgens Mustafa echter vooral mee te kampen hebben, is de oneerlijke prijspolitiek van de foodretail. "De levensmiddelenhandel maakt ondanks corona nog steeds gebruik van reclameacties, ook bij producten die eerder duur zijn om in te kopen, zoals bijvoorbeeld onlangs bij komkommers het geval was. Wij als groothandelaren kunnen hier qua prijs gewoon niet tegenop boksen, omdat we kleinere hoeveelheden inkopen, maar moeten het desondanks aan onze klanten uitleggen. Dat wil zeggen, de kloof tussen onze groothandelsoffertes en de prijzen in de supermarkten wordt steeds groter. Dit probleem is naar mijn idee niet door corona ontstaan, maar in crisistijden komt het nog eens extra duidelijk naar voren."
Ook op de lange termijn kijkt Mustafa eerder kritisch naar de toekomst van de groothandelsmarkt. "De klassieke groothandelsklanten worden ouder, een opvolgende generatie ontbreekt. De klassieke afhaalhandel zal naar mijn idee geleidelijk aan verdwijnen ten gunste van de flexibele uitlevering." Daarnaast ziet de ervaren groothandelaar nog steeds ruimte voor nieuwe en verrassende dingen. "We hebben rond Kerst korte tijd Spaanse walnoten als alternatief voor Frankrijk aangeboden. Hoewel we het niet verwacht hadden, was het een absolute hardloper! Men vraagt nog steeds doelgericht naar dit product."
Voor meer informatie:
Morgenland GmbH & Co. KG
Mustafa Kamcili
Großmarkt Düsseldorf
+49 211 49622360
[email protected]
Instagram