Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Apps die beloven boodschappen binnen 10 minuten te bezorgen veroveren Europa nu het online winkelen verschuift

Zweden: ICA ziet omzet in april met 1,7% dalen
De Zweedse retailer ICA Gruppen heeft in april 2021 een omzetdaling van 1,7% gemeld in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De omzet in vergelijkbare winkels daalde met 2,0% j-o-j, voegde de retailer toe. In april 2021 bedroeg de totale omzet in ICA-winkels € 1,07 mld exclusief btw. De omzet in alle winkelketens, inclusief Maxi ICA Stormarknad, ICA Kvantum, ICA Supermarkt en ICA Nära, daalde in vergelijking met de cijfers van 2020.
Bron: esmmagazine.com 

Vers staat centraal in het nieuwste winkelconcept van partner SPAR Belgium 
SPAR Belgium Retail Partners Colruyt Group heeft de roll-out van zijn nieuwste winkelconcept voortgezet met 2 nieuwe supermarkten in Herseaux en Léglise. Deze SPAR-winkels van de nieuwste generatie hebben een moderne lay-out, hypermoderne instore technologieën en een sterke focus op vers en duurzaamheid. Beide winkels worden gerund door toegewijde SPAR retailers die al nauw verbonden zijn met het merk en diep geworteld zijn in hun lokale gemeenschappen.
Bron: spar-international.com 

Nederland: Ahold Delhaize gestimuleerd door online bij stijging omzet eerste kwartaal
De Nederlandse supermarktgigant Ahold Delhaize heeft een beter dan verwachte omzet over het eerste kwartaal gerapporteerd, waarbij de eigenaar van Albert Heijn en Food Lion een stimulans zag van zijn online kanalen. De groep zei dat het van plan is zijn vooruitzichten voor de online omzet in 2021 te verhogen, nadat de operationele marge van 4,6% in het eerste kwartaal een marktverwachting van 4,3% had overtroffen. De netto-omzet steeg met 5,8% tegen constante wisselkoersen tot € 18,3 mld, waarbij de online omzet met 103% toenam. De door het bedrijf samengestelde prognoses hadden een groepsomzet van € 17,4 mld geraamd.
Bron: esmmagazine.com 

Apps die beloven boodschappen binnen 10 minuten te bezorgen veroveren Europa nu het online winkelen verschuift
Een nieuwe lichting start-ups in Europa biedt aan om boodschappen in slechts 10 minuten te bezorgen, aangemoedigd door durfkapitalisten en een versnelling van de online handel tijdens de pandemie. Getir (Turkije), Gorillas (Duitsland) en Dija (Groot-Brittannië) zijn slechts enkele van de apps die de gebruikers een 10-minuten levering van boodschappen beloven. Het wordt een steeds drukkere markt met veel nieuwkomers die op lokale markten voet aan de grond proberen te krijgen. "De versnelling in de kruideniersruimte is enorm geweest en ging samen met wat er tijdens de pandemie is gebeurd," vertelde Alberto Menolascina, medeoprichter en CEO van Dija, in een interview aan CNBC.
Bron: cnbc.com 

Amazon hoeft Luxemburgs belastingvoordeel niet terug te betalen
Het belastingvoordeel dat de Europese tak van Amazon in Luxemburg geniet, is volgens het Gerecht van de EU rechtmatig. De e-commercegigant hoeft daarom geen € 250 mln aan achterstallige belastingen terug te betalen.
Bron: retaildetail.eu 

Sonae MC versnelt uitrol van Meu Super-winkels in Portugal
De Portugese retailgroep Sonae MC is van plan de uitrol van zijn Meu Super-franchisewinkels in Portugal en Kaapverdië in 2021 te versnellen. Vorig jaar opende de groep 17 Meu Super-franchisewinkels, waardoor het totaal op ongeveer 300 kwam en een omzet van € 171 mln werd gegenereerd, wat overeenkomt met een jaarlijkse groei van 14%. Sinds januari heeft Sonae MC al 7 Meu Super-winkels geopend, op een totaal van 25 gepland voor dit jaar. In een interview met Dinheiro Vivo verklaarde Tomás Lince Fernandes, algemeen directeur van Meu Super, dat het de bedoeling is om in 2021 sneller nieuwe winkels te openen dan het jaar ervoor.
Bron: esmmagazine.com 

Just Eat Takeaway introduceert boodschappenbezorging in Duitsland
Just Eat Takeaway.com, het grootste voedingsbestel- en bezorgbedrijf van Europa, heeft gezegd dat het een bezorgdienst voor supermarkten in Duitsland zal introduceren en overweegt hetzelfde te doen in andere markten. Het bedrijf zei dat zijn Lieferando dienst, die actief is in 50 Duitse steden, nu ook kruidenierswaren zou aanbieden. Lieferando "is van plan zijn kruideniersactiviteiten brutowinstneutraal uit te voeren", aldus Takeaway in een verklaring. "Just Eat Takeaway.com onderzoekt ook een soortgelijke aanpak in andere belangrijke markten zoals het Verenigd Koninkrijk en Nederland."
Bron: reuters.com 

Delivery Hero start activiteiten in Berlijn en breidt later dit jaar uit naar heel Duitsland
Delivery Hero SE ("Delivery Hero"), 's werelds grootste platform voor lokale bezorging, heeft plannen aangekondigd om de Duitse markt opnieuw te betreden onder haar merk foodpanda. Delivery Hero ziet een grote kans als gevolg van de veranderde vraag van klanten en een onderbezette markt, en gelooft in het potentieel dat Duitsland te bieden heeft. foodpanda is al actief in meer dan 10 landen in Europa en Azië en zal later deze zomer haar kenmerkende roze leveringen naar de straten van Berlijn brengen. foodpanda begint in juni met een soft launch in het centrum van Berlijn, en is van plan om haar activiteiten uit te breiden naar meer Duitse steden na een officiële introductie op 10 augustus.
Bron: deliveryhero.com 

Ozon schaalt bedrijf op in Wit-Rusland, breidt logistieke infrastructuur uit
Ozon, een toonaangevend multi-categorie e-commerce platform, kondigt aan dat het een werkmaatschappij heeft geregistreerd in de Republiek Wit-Rusland genaamd Ozon Rocket Bel LLC. De nieuwe structuur wordt opgericht om de activiteiten in het land op te voeren en vooral om de logistieke infrastructuur van Ozon uit te breiden.
Bron: sistema.com 

Ierland: Dunnes wil uitspraak van rechtbank over wat 'kruidenierswaren' betekent
Dunnes Stores heeft het Hooggerechtshof om een uitspraak gevraagd over wat de definitie is van kruidenierswaren in een geschil tussen de supermarktketen en een discountwinkelketen. Dunnes wil dat het hof een beperking oplegt aan wat een Mr Price-vestiging in Carlow mag verkopen. Volgens de supermarkt is dit een vereiste van het huurcontract dat aan de discountwinkel is verleend. Dunnes zegt dat kruidenierswaren meer zijn dan alleen levensmiddelen en ook goedkope, niet-duurzame huishoudelijke artikelen omvatten. Mr Price erkent dat kruidenierswaren levensmiddelen zijn, maar verzet zich tegen de bewering van Dunnes dat dit ook andere artikelen omvat.
Bron: irishtimes.com 

VK: Bestway Wholesale herstructureert zijn activiteiten
Bestway Wholesale heeft plannen bekendgemaakt om zijn senior managementteam te herstructureren en Bestway Wholesale en Bestway Retail samen te voegen, zodat het zijn "groeiende schaal en talent" kan benutten.
Bron: talkingretail.com 

Voedingsverspilling in Poolse winkels 
Er zijn enorme verschillen tussen de hoeveelheid voeding die wordt gedoneerd door de 2 grootste retailketens in Polen: Lidl en Biedronka. Winkels zijn goed voor ongeveer 5% van de voedingsverliezen in Polen, maar het zijn de retailers en groothandelaars van voedingsmiddelen die door de wet op het tegengaan van voedingsverspilling verplicht zijn een overeenkomst te sluiten met niet-gouvernementele organisaties over het verstrekken van gratis voedingsmiddelen. Bovendien moeten de winkeliers promotiecampagnes organiseren om de consumenten aan te moedigen geen voeding te verspillen. Uit de jaarrekeningen van Jeronimo Martins Polska en Lidl Polska blijkt dat de omzet van de hele keten van Lidl-winkels meer dan 2,5 keer lager ligt dan die van de discountwinkels van Biedronka. De reden hiervoor is een nog kleiner aantal verkooppunten (er zijn ongeveer 760 Lidl-winkels, en ongeveer 3120 Biedronka-winkels). Indien Lidl echter een omzet zou behalen die vergelijkbaar is met die van Jeronimo Martins Polska, zou het nog steeds 60 keer minder levensmiddelen afgeven dan Biedronka. In feite staat Biedronka aan de top wat het afstaan van levensmiddelen per € 0,2 mln omzet betreft, maar dit zijn nog steeds kleine bedragen in vergelijking met de totale levensmiddelenomzet van deze keten. In deze vergelijking lijkt Lidl een meester te zijn in het beheer van het productaanbod.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl 

SPAR Slovenia ontvangt IFCO-duurzaamheidscertificaat
Als onderdeel van zijn inspanningen voor een duurzame productieketen heeft SPAR Slovenië een 2020 Duurzaamheidscertificaat ontvangen van IFCO SYSTEMS, een toonaangevende leverancier van herbruikbare plastic voedingscontainers. Milieubewustzijn is een prioriteit voor SPAR Slovenië, wat tot uiting komt in hypermoderne technologieën en milieuvriendelijke apparatuur in de winkel. Daarnaast probeert SPAR Slovenië plastic afval te verminderen door biologisch afbreekbare materialen te gebruiken en ervoor te zorgen dat verpakkingsmateriaal herbruikbaar is.
Bron: spar-international.com 

Duitsland: Netto Marken-Discount slaat handen ineen met WWF voor waterbehoud
Netto Marken-Discount heeft met het WWF samengewerkt om een kader te creëren voor duurzamer watergebruik door de Duitse retailer. Volgens een analyse van het WWF zijn er in Duitsland talrijke landbouwgebieden met een matig waterrisico, dat de komende jaren en decennia zal toenemen.
Bron: esmmagazine.com 

 

Publicatiedatum: