Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Machtigste tomatenfamilie op Canarische Eilanden ruilt tomaten in voor toerisme

Tomás Rodríguez Quintana ging in 1950 over tot de aankoop van 24 hectare waar hij begon met de bouw van een verwerkingsbedrijf voor tomaten uit La Aldea, op Gran Canaria. In 1966 exporteerde het bedrijf van Rodríguez al 1,7 miljoen kilo tomaten naar het Verenigd Koninkrijk, waar later ook nog aubergines en komkommers aan werden toegevoegd. Op dat moment gaf het bedrijf al werk aan meer dan 200 gezinnen, voornamelijk uit het nabijgelegen dorp Agaete. Er werden daarom in de buurt van het pakstation huizen gebouwd om al die werknemers en hun gezinnen een woning te verschaffen in die dorre streek die in de jaren zestig en zeventig een groot deel van de Britse supermarkten voorzag van tomaten, aubergines en komkommers.

De laatste tijd gaat het de Canarische tomatensector evenwel niet meer voor de wind. De tomatenexport is de afgelopen 20 jaar aanzienlijk gedaald, van 305.000 ton naar hooguit 42.000 ton. Vandaag de dag komt daar nu nog, naar aanleiding van de Brexit, de verminderde steun voor het transport naar de Britse markt bij, maar ook de felle concurrentie uit Marokko.

Daarom heeft de machtigste tomatenfamilie op de Canarische Eilanden besloten het over een andere boeg te gooien en er voor te kiezen het tomatenareaal te bestemmen voor luxe toerisme. Het is daarvoor een partnerschap aangegaan met de Scandinavische groep Kokoon.

De architect in dienst van de familie, Ignacio Rodríguez Plaza, legde dinsdag aan het Spaanse zakenblad El Economista uit dat het bedrijf weer werkgelegenheid wil creëren en het probleem oplossen dat zich stelt door de afname van het massatoerisme op de eilanden en de inkrimping van de tomatensector in La Aldea de San Nicolás. Hij wees erop dat voor het voor de huisvesting van de geplande 11.000 banen niet nodig is meer woningen te bouwen in de omgeving, aangezien er in de gemeente al genoeg huizen voorhanden zijn om aan de vraag naar arbeid te voldoen.

Rodríguez Plaza zei dat het Canarische bedrijf 30% van het land zal leveren aan het project van Kokoon La Aldea voor de bouw van een ziekenhuis met capaciteit van 400 bedden, twee luxe 7-sterrenhotels met meer dan 400 suites en sportfaciliteiten. "En dat alles met een minimale impact op het milieu."

Bron: eleconomista.es

Publicatiedatum: