Volgens de laatste gegevens van Container xChange zou het containertekort in Europa de komende weken aanzienlijk kunnen verslechteren, wat slecht nieuws is voor de Europese exporteurs. De gegevens lijken erop te wijzen dat rederijen er nog steeds de voorkeur aan geven om de containers zo snel mogelijk terug naar Azië te zenden, veelal leeg, om de opbrengsten op de belangrijkste diensten te maximaliseren in plaats van te wachten op minder lucratieve retourvrachten.
Volgens het Container xChange-rapport is het resultaat snel stijgende prijzen in Europa voor containers, hoewel de Container Availability Index (CAx) wijst op een hogere beschikbaarheid van containers in Europese hubs. Container xChange zelf houdt geen gegevens bij van lege verplaatsingen.
“De combinatie van een ogenschijnlijke hoge beschikbaarheid van containers en stijgende prijzen geeft aan dat rederijen de voorkeur geven aan de retour van lege containers boven de export uit Europa. En daar waren al tekenen van nog vóór de blokkering van het Suezkanaal eind maart. De meest recente cijfers suggereren een extra verstoring door die gebeurtenis, waardoor exporteurs het nu nog moeilijker hebben om lege containers te vinden", zegt Johannes Schlingmeier, oprichter en CEO van Container xChange.
Uit de meest recente gegevens van de containerhandel blijkt dat tussen januari en april de gemiddelde prijzen voor 20ft containers in heel Europa met 57% zijn gestegen van $ 1.348 naar $ 2.119. Met name in april waren de prijsstijgingen voor 20ft containers bijzonder fors.
In Hamburg staat de gemiddelde CAx-waarde dit jaar tot nu toe op 0,75, vergeleken met 0,39 in de eerste helft van 2020, terwijl de index in Rotterdam dit jaar tot nu toe een waarde van 0,71 laat zien, vergeleken met 0,46 vorig jaar.
"Een toename van inkomende containers met 4 à 5 procent in de komende weken zal waarschijnlijk niet alleen de CAx-waarden verhogen, maar ook zorgen voor langzaam dalende prijzen", aldus Schlingmeier. “Dit zijn goede tijden voor eigenaren van transportmateriaal in heel Europa, aangezien er aanwijzingen zijn dat zelfs als de containerprijzen licht dalen, er schaarste zal blijven totdat de vervoerders van koers veranderen en op zoek gaan naar meer retourvrachten. De prijzen zullen dus waarschijnlijk nog enige tijd op een hoog niveau blijven, maar we denken wel dat de beschikbaarheid voor exporteurs de komende maanden zal verbeteren."
Bron: container-news.com
Foto: Dreamstime.com