Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sales manager Matthew van Gestel: "Met eigen Turkse import hebben we naam opgebouwd"

AGF Overtoom verzet bakens in Corona-tijd met uitbreiding exporttak

Tholen - AGF Overtoom op het Food Center in Amsterdam is actief op drie fronten, namelijk als groothandel, horecaleverancier en in de im- en export. "Tot de periode voor Corona liep de afzet richting de horeca als een zonnetje. Als gevolg van de coronamaatregelen kwam de afzet richting de horecaklanten in 'groot Amsterdam' plots stil te liggen. "De horeca vertegenwoordigt een groot deel van onze afzet, daar zijn we groot mee geworden. Toen deze afzettak in lockdown ging, moesten we keuzes gaan maken", vertelt sales manager Matthew van Gestel.

"Elke dag gaan vanaf 5 uur 's ochtends de deuren open voor onze groothandelsklanten, dit zijn met name etnische supermarkten vanuit heel Nederland", vertelt sales manager Matthew van Gestel. "De basis van ons bedrijf is echter het beleveren van de horecabedrijven uit Amsterdam en omgeving. Naast groenten en fruit leveren we ook food en nonfood-artikelen aan de horeca. Onze kracht ligt in de snelle service en flexibiliteit. Wij bezorgen zeven dagen per week op het door de klant gewenste tijdstip en zijn gedurende deze dagen direct telefonisch bereikbaar tussen 05:00 en 16:00 uur. Onze nachtploeg, die om 22:00 uur, begint zet alle bestellingen klaar die via whatsapp, mail of INONE binnen komen."


Sales manager Matthew van Gestel, verantwoordelijk voor new business export en horeca

"Al enkele jaren waren we op kleine schaal actief met de export naar klanten in Finland en Frankrijk, die voornamelijk Turkse groenten en fruit bij ons afnamen. Maar omdat het goed ging met de groothandel en de afzet richting de horeca was er tot vorig jaar geen directe focus op de uitbreiding van de export. Echter, toen Corona ons allemaal trof, zagen wij ook een terugloop in onze afzet. Van de 80% die wij minimaal doen in de horeca, bleef er een kleine 30% over. Dan ga je je toch even achter de oren krabben", aldus Matthew.

Afgelopen week maakte een Turkse TV-zender een uitzending bij AGF Overtoom:

"Alle credits voor onze eigenaar Mustafa Ozdemir (foto rechts), die met zijn neef Kurty Ozedmir en mij in gesprek ging en aangaf dat we ons vizier op de export moeten richten om het bedrijf overeind te houden. Hij heeft op deze manier het hele team bij elkaar weten te houden, zonder mensen te moeten laten gaan. We hebben met z'n drieën een plan opgesteld om ons op de export te concentreren en te proberen die te vergroten. Nu meer dan een jaar later zijn we erin geslaagd onze omzet door middel van exportklanten bij te stellen en doen we nu wekelijks zaken met bedrijven uit Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden, Duitsland, Engeland en Frankrijk."

Naast de dagelijkse inkoop bij relaties in Nederland en het buitenland, neemt ook de rechtstreekse import de laatste jaren steeds grotere vormen aan bij AGF Overtoom. "Sinds 2014 zijn wij een samenwerkingsverband aangegaan met twee Turkse bedrijven. De één levert op maandag en de ander op donderdag. Op deze manier kunnen wij gegarandeerd verse Turkse groenten en fruit aan onze klanten aanbieden, hetzij aan de etnische markt of collega-leveranciers. Met de eigen Turkse import hebben we echt een naam opgebouwd. Inmiddels importeren wij diverse handel nu rechtstreeks uit meerdere landen en zien wij ook weer licht aan het einde van de tunnel!"


Algemeen manager Kurty Ozedmir met 23 jaar ervaring in de AGF

Nu de versoepelingen zijn ingezet, leeft ook de export naar de horeca weer op. "We zijn onze klanten ook in de moeilijke periode trouw gebleven door altijd dezelfde flexibiliteit en service te blijven verlenen, ook als de orders een stuk kleiner waren. Dat betaalt zich uit, want de klanten zijn ons trouw gebleven. We hebben een goede naam opgebouwd in de regio. Als je in Amsterdam AGF Overtoom noemt, dan komen we er positief uit. Ook chef-koks die elders aan de slag zijn gegaan, willen graag met ons verder. Daar zijn we erg dankbaar voor."

"We zijn ambitieus en willen zowel in de toekomst graag verder groeien. De vooruitzichten voor de horeca zien er positief uit, de groothandelsactiviteiten zijn steeds goed door blijven lopen en we zetten graag de exportgroei voort. Om die groei te realiseren hebben we wel een groter pand nodig. We zijn dan ook blij met de plannen die de gemeente  Amsterdam heeft voor de herstructurering van het Food Center en hebben een optie genomen op een pand dat drie keer de oppervlakte heeft van ons huidige pand. Voor ons kan de uitbreiding niet snel genoeg gaan!"

Voor meer informatie:
Matthew van Gestel
AGF Overtoom
Centrale Groothandelsmarkt 131
1051 LJ Amsterdam                
+31 (0)20 486 5348
[email protected] 
www.agfovertoom.nl