Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tijdige invoering vrachtwagenheffing belangrijk volgens staatssecretaris Veldhoven

De tijdige invoering van de vrachtwagenheffing en de terugsluis van de opbrengsten naar de sector zijn cruciaal in de verduurzamingsopgave van de transportsector. Dat benadrukte staatssecretaris Stientje van Veldhoven gisteren tijdens de Commissievergadering Duurzaam Vervoer.

Tijdens die vergadering stelden Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Kiki Hagen (D66) vragen over de vrachtwagenheffing. Volgens Van Veldhoven zou een late invoering voor problemen kunnen zorgen voor de verduurzaming van de sector. Hetgeen waar TLN eerder voor waarschuwde.

Afspraken nakomen
“We moeten ervoor zorgen dat de afspraken die we hebben gemaakt in het klimaatakkoord nakomen. Ook aan de kant van de overheid”, onderstreepte de staatssecretaris. “We hebben met elkaar een transitie afgesproken. In het financiële plaatje van het klimaatakkoord zijn middelen toegezegd aan de sector. Het is belangrijk dat we een vinger aan de pols houden dat ook die middelen tijdig beschikbaar komen voor die ondernemers om dan die overstap te kunnen maken en dat financiële steuntje in de rug te krijgen”, aldus Van Veldhoven.

Uitstel
De invoering van de vrachtwagenheffing stond gepland op 2024, maar demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen liet eind april in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de heffing niet vóór 2027 geïmplementeerd kan worden. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing  – ongeveer 250 miljoen euro per jaar – zouden namelijk gebruikt worden om de sector te helpen in de verduurzamingsopgave. Nu de invoering met minstens drie jaar uit te stellen loopt de sector zeker 750 miljoen euro mis. En dat terwijl de klok doorloopt. Volgende week woensdag debatteert de Tweede Kamer over de voortgang van de vrachtwagenheffing.

Bron: TLN

Publicatiedatum: