Afgelopen week bracht FreshPlaza een bezoekje aan Mercabarna, de groothandelsmarkt van Barcelona. Collega Arie Gunter maakte er een fotoreportage om een idee te geven van de omvang van deze belangrijke groenten- en fruitmarkt in de Noord-Spaanse regio Catalonië.
Klik hier om de fotoreportage te zien.
Vorig jaar werd Biomarket gelanceerd, Europa's eerste groothandelsmarkt voor bio-voeding. Ook deze afdeling komt aan bod in deze fotoreportage. De Biomarket werd eind vorig jaar offiiceel geopend door de burgemeester van Barcelona, Ada Colau. "Deze markt zal biologisch en lokaal voedsel afhelpen van het luxe-etiket dat het nog altijd krijgt opgeplakt, en zal deze producten beschikbaar maken voor een ruimere consumentengroep via versmarkten, winkels en restaurants", zei zij toen.
De nieuwe Biomarkt heeft een oppervlakte van 8.900 m². Er werd vijf miljoen uitgetrokken voor de bouw van het pand en de klimaatsystemen. Biomarket mikt op een aandeel van 50% van de AGF-biomarkt in Catalonië tegen 2031
Mercabarna mikt op een aandeel van 20% (23.662 ton/jaar) van de totale afzet van biologische groenten en fruit in Catalonië en hoopt op een marktpenetratie van 50% (78.100 ton/jaar) tegen 2031.
Biomarket telt 21 verkooppunten waarin 11 bedrijven opereren en heeft ook twee aparte ruimtes voor enerzijds telersverenigingen en anderzijds kleine lokale telers. Er worden voornamelijk Spaanse bio-producten aangeboden, op wat exoten, bijvoorbeeld avocado's uit Kenia, na.
De meeste AGF-bedrijven die in de Biomarkt te vinden zijn, hebben ook een magazijn in de reguliere groothandelsmarkt.
Nogal ongebruikelijk voor een groothandelsmarkt opent Mercabarna haar deuren om 9 uur 's ochtends en gaan die weer dicht om 5 uur in de namiddag. Met 1,9 miljoen ton producten is het een van de grootste groenten- en fruitmarkten in Europa. 70% van de handelswaar komt uit Spanje en met een aandeel van 19% is de regio Catalonië de belangrijkste leverancier. De groothandelsmarkt is verdeeld in zeven hallen, herbergt ongeveer 140 bedrijven en heeft een oppervlakte van 170.000 m².
De grootste markt voor de bedrijven op Mercabarna is Spanje. Ongeveer 65% van de producten is bestemd voor de Spaanse retail en horeca, de resterende 35% wordt geëxporteerd naar de rest van Europa. Daar zijn Italië en Frankrijk de belangrijkste afnemers, maar een deel van de groenten en fruit komt ook terecht op bijvoorbeeld de Duitse, Britse, Poolse of Roemeense markt.
De markt wordt dagelijks bezocht door 23.000 kopers. Met een aandeel van 60% van de afzet is de retail de belangrijkste klant. Een vijfde gaat naar de horeca en andere afzetkanalen en de resterende 20% wordt gekocht door internationale handelaars die de waar via verschillende kanalen in eigen land op de markt brengen.
Toen FreshPlaza de groothandelsmarkt bezocht, was er een groot aanbod van kersen en steenfruit, maar ze zagen ook veel andere nationale producten zoals citrus en groenten. Grotere bedrijven hebben naast hun stands in de hallen magazijnen ter beschikking, waar hun grootste klanten hun handelswaar komen ophalen.
Naast de hallen bevindt zich de Zone voor Ondersteunende Activiteiten (ZAC), waar zo'n 100 bedrijven zijn gevestigd die zich toeleggen op onder meer schoonmaak, verpakking, opslag, distributie, import of export. Deze bedrijven distribueren zo'n 700.000 ton producten over heel Europa.
De groothandelsmarkt van Mercabarna heeft de blik strak op de toekomst gericht en besteedt daarom veel aandacht aan het duurzaamheidsaspect. Zo biedt het management de bedrijven bijvoorbeeld de kans om aan hun klanten te kennen te geven dat ze vooral binnenlandse producten afzetten en dus op het vlak van transport duurzaam te werk gaan.