Tholen - Na 4,5 jaar bij Lidl en 11 jaar bij Driscoll's gewerkt te hebben, is Stefan Spanjaard een nieuwe uitdaging aangegaan als Managing Director van de Europese tak van het Peruaanse teeltbedrijf Agrovision. Het teeltbedrijf heeft een ambitieus plan ontwikkeld om in vijf jaar tijd uit te groeien naar een eigen teelt van 5.000 hectare blauwe bessen wereldwijd en zal met een eigen vestiging in Europa de export in eigen hand nemen.
Voor Stefan komt hiermee een wens in vervulling. "Ook bij mijn vorige werkgevers heb ik altijd kunnen en mogen ondernemen. Die ondernemersdrang zit in mijn bloed. Ook mijn beide ouders zijn als zelfstandige actief. Toen deze kans voorbij kwam, heb ik hem ook met beide handen aangegrepen. Dit is ondernemen pur sang. Met alle vanzelfsprekendheden van gevestigde organisaties heb je niet te maken. Niets is gebaand, de hele 'verkooporganisatie' moet opgetuigd worden. Buiten de support vanuit Peru ben ik gestart met één collega in het Verenigd Koninkrijk, maar de komende tijd zullen we op zoek gaan naar meer collega's om Agrovision Europe verder vorm te geven."
Agrovision teelt naast blauwe bessen ook druiven, groene asperges en avocado's, hoofdzakelijk in Peru. "Het bedrijf is grower, packer en shipper, dus de lijnen zijn kort. Ook exporteert men al een behoorlijk volume vanuit Peru naar China. Hoewel het bedrijf nog niet zo lang bestaat, zijn de ambities groot. Voor ons zal de primaire focus liggen op de afzet van de blauwe bessen vanuit Peru, maar ook Mexico, China, Noord-Afrika en Europa. Maar ik verwacht dat we ook snel met de andere producten nieuwe business in Europa zullen creëren."
Grootste teler van Sekoya in Peru
De afgelopen jaren maakte de blauwe bessen een gigantische opmars in Europa. Stefan verwacht dat deze groeicurve zal aanhouden, maar verwacht de komende jaren wel grote verschuivingen in het portfolio. "In het verleden werd er veel op volume geteeld en dat aandeel zal minder worden. Bij Agrovision bestaat nu al 25% van de teelt uit premium-variëteiten. Zo zijn we de grootste teler van Sekoya in Peru, en volgend jaar zitten we op 50% aan premium-variëteiten van onze exponentieel groeiende algehele productie."
"Ik ben ervan overtuigd dat premium de nieuwe standaard wordt en de traditionele rassen verder uitgefaseerd worden, dat fenomeen zal zich herhalen over de komende decennia. Gezien de penetratiecijfers in Europa, zit er nog veel potentie in een stijging van de consumptiecijfers van blauwe bessen. Wel ben ik ervan overtuigd dat er meer druk op de keten zal ontstaan, waardoor die alleen maar korter en efficiënter zal worden. De start van Agrovision Europe is daar een voorbeeld van."
Voor meer informatie:
Stefan Spanjaard
Agrovision Europe
+31 (0)6 558 133 36
[email protected]
www.agrovisioncorp.com