Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Als de markt zo traag is, moeten we enkel het beste product selecteren"

Het watermeloenseizoen is al over de helft in de regio Murcia. Sinds de start van de Spaanse oogst in Almería is er nog steeds geen goede vraag naar watermeloenen en blijven de prijzen onder de verwachtingen. De markt stokt door het ontbreken van mooi weer in de bestemmingslanden en door de neveneffecten van de pandemie.

"De afzet van watermeloen is nog niet echt verbeterd", zegt Domingo Llamas, voorzitter van Grupo Hoyamar. "Het is een moeilijk jaar geworden. Het is nog steeds te koud in Midden- en Noord-Europa, onze belangrijkste markt. En koud weer gaat niet hand in hand met de consumptie van watermeloen. Om een betere vraag en prijzen te krijgen hebben we warm weer nodig, maar ik vrees dat het deze keer te laat zal komen."

"En toen er weinig aanbod op de markt was tijdens de overgang van de oogst in Almería naar die in Murcia, was de vraag zo laag dat er eigenlijk altijd een gevoel van overaanbod is geweest. En dan is er nog de pandemie. We missen echt wel de vele toeristen, want die leveren een flinke bijdrage aan de vraag", voegt hij eraan toe.

Het bedrijf uit Murcia teelt elke zomer zo'n 15 miljoen kilo pitloze zwarte en gestreepte watermeloen, al verwacht het dit jaar iets lagere hoeveelheden. Tijdens de herfst, winter en lente teelt Hoyamar vooral broccoli en sla, en dat steeds meer biologisch. De afzet is gericht op export, voornamelijk in Europa, met uitzondering van enkele zomerprogramma's met broccoli en sla voor Spaanse supermarkten.

"De zetting van de vroege watermeloenen was niet goed door de regen en kou in het voorjaar. Nu oogsten we redelijke hoeveelheden, maar er is nog steeds veel productuitval. En wanneer de markt zo traag is zoals nu, moeten we een nog betere selectie maken en alleen het beste product leveren", vertelt Domingo Llamas. "Onder normale omstandigheden zouden we precies midden in het seizoen zitten, maar nu zijn we al verder opgeschoten door de invloed van het weer en de marktsituatie."

Voor meer informatie:
Domingo Llamas Fernández
Hoyamar S.Coop
+34 61 90 52 595
[email protected]
www.grupohoyamar.es

Publicatiedatum: