Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vraag VS overtreft nog steeds capaciteit

Tarieven zeecontainers zullen tot 2022 hoog blijven

De tarieven voor zeecontainers zijn sinds het uitbreken van de pandemie tot drie- of viermaal zo hoog geworden. Aangezien de wereldwijde vraag naar goederen de beschikbare capaciteit blijft overtreffen, zullen de tarieven volgens deskundigen uit de sector waarschijnlijk hoog blijven tot na het nieuwe maanjaar in 2022.

Zelfs wanneer de vraag begint af te nemen, zullen de containertarieven volgens de deelnemers aan een webinar van de online vrachtvervoersmarktplaats en platformaanbieder Freightos waarschijnlijk niet terugkeren naar hun vorige niveaus. Panellid Robert Khachatryan, oprichter en COO van expediteur Freight Right Global Logistics: "Ik zit al 20 jaar in deze business en € 3.823 was het vorige hoogtepunt dat ik had gezien voor een container van Azië naar de Amerikaanse westkust vóór de pandemie. Ik denk dat dat de nieuwe bodem zal zijn. Misschien zelfs boven de € 4.248. Ik denk dat dat het nieuwe markttarief kan worden."

Containerschepen vervoeren nu een breder scala aan ladingen, waaronder consumentenproducten zoals elektrische apparaten en auto's, dus de vraag naar die ruimte is gestegen nu economieën weer open zijn gegaan na afsluitingsmaatregelen vanwege de pandemie. De containervaart kent een piekseizoen voor goederen van Azië naar de VS, van ongeveer juli tot oktober, maar door de extra vraag bleven de hoeveelheden boven de typische piekseizoenniveaus.


Plaatje: Freightos – fbx.freightos.com

De tarieven begonnen te pieken in Q4 2020, gedreven door het tekort aan containers, en schoten na enige verlichting weer omhoog toen de Ever Given vast kwam te zitten in het Suezkanaal. De tarieven bleven onlangs stijgen toen een uitbraak van Covid-19 infecties in de haven van Yantian, een van China's drukste containerhavens, leidde tot langdurige vertragingen in de haven en extra druk op het netwerk.

Bron: hellenicshippingnews.com

Publicatiedatum: