Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sabine Dziallas van NielsenIQ:

"Groenten en fruit zijn bij uitstek bepalend voor de e-commerce"

Tijdens het Duitse groenten- en fruitcongres van dit jaar presenteerde Sabine Dziallas de onderzoeksresultaten van NielsenIQ. Volgens NielsenIQ was er in 2020 een stijgende vraag naar levensmiddelen, terwijl er wel sprake was van een dalende inkoopfrequentie. Vergeleken bij 2019 is in het bijzonder door de hamsterinkopen midden 2020 de omzetgroei "geëxplodeerd". "We bevinden ons momenteel weer in een ontspanningsfase, wat echter geen nieuw fenomeen is, aangezien al sinds enkele jaren de inkoopfrequentie afneemt. Dit werd door corona simpelweg slechts geaccentueerd en verder versneld", aldus Sabine. 


Sabine Dziallas 

"Fight for the Trip" 
De handel zou volgens Sabine het motto "Fight for the Trip" moeten volgen om deze negatieve trend tegen te kunnen gaan. Desondanks was er in het afgelopen jaar een enorme groei te zien, die zich vooral focuste op groots inkopen doen.

90% van de omzet werd daarbij verdeeld over drie van de acht "Shopper Missions", dat wil zeggen over drie bepaalde verkoopmotivaties: groot inkopen doen, de koelkast vullen en een doelgerichte groenten- en fruitinkoop. Het laatstgenoemde ziet men nu niet meer zo, aangezien de inkoop van groenten en fruit hoofdzakelijke verenigd wordt met groot inkopen doen.

De betekenis van groenten en fruit toont zich ook daarin dat het omzetaandeel inmiddels op 11% ligt. In z'n totaliteit is de omzet in de groenten- en fruitcategorie met 13,6% gegroeid. Dat hangt vooral met een toegenomen gezondheidsbewustzijn samen en het feit dat er meer thuis gekookt wordt.

Groenten en fruit zijn ook zeer bepalend voor de keuze voor een bepaalde winkel om inkopen te doen. Andere producten zoals drogisterij- of zuivelproducten werden weliswaar ook meer gekocht, maar zijn niet bepalend, ze worden simpelweg meegekocht.

Groot inkopen doen gebeurt vooral in de supermarkt
Sinds Covid worden grote inkopen voornamelijk in grote supermarkten en hypermarkten gedaan. Sabine telt bedrijven met een oppervlakte van 1000 tot 2500 vierkante meter daartoe. De zwakste omzetstijging lag wederom bij discounters, hoewel zij een "extreem hoog aandeel aan groenten en fruit" hadden. Het veranderde inkoopgedrag van de consumenten heeft ook tot verschuivingen in de marktaandelen geleid, waarbij de supermarkten en hypermarkten hun marktaandeel uit konden breiden.

Over het algemeen groeien bij alle producten de marktaandelen bij de supermarkten en hypermarkten sterker dan bij de discounters. Sabine zegt dat de discounters hun aanbod breder moeten maken om ook het one-stop-shopping, oftewel alle boodschappen doen op één plaats, beter bij hen mogelijk te maken.

"Bio goes Mainstream" 
NielsenIQ stelt verder vast dat verschillende voedingstypes eveneens een belangrijke betekenis voor het koopgedrag hebben. De voedingstypes worden ingedeeld in de onbekommerden, pragmatici, trendvolgers, lichaamsbewusten, geëngageerden, natuurbewusten en gewetenbeslissers. Met een uitgaveaandeel van 17% en een groeibijdrage van 23% is er hierbij bij de natuurbewusten de grootste groei te zien. Voor deze groep zijn de onderwerpen regionaliteit, seizoensgebondenheid, maar ook fairtrade etc. belangrijk.

Daar komt bij dat het principe one-stop-shopping het koopgedrag domineert. Sinds corona komt daar nog de wens naar een gemakkelijke bereikbaarheid bij. De supermarkten en hypermarkten vervullen beide aspecten, daarom ook deze groeicijfers.

Voor de coronatijd werden de grote inkopen eenmaal per week gedaan, voornamelijk in het weekend. Nu doen velen doordeweeks, bijvoorbeeld tijdens de middagpauze, hun boodschappen. Inmiddels worden alle inkopen echter ook regelmatig via e-commerce gedaan. "Groenten en fruit zijn bij uitstek bepalend voor de e-commerce", zei Sabine in deze samenhang. 

Online groenten- en fruitshopping neemt toe
Terwijl de inkoop van FMCG online drie keer sterker groeit dan in de stationaire handel, groeit het groot inkopen doen eveneens dubbel zo sterk. Ook het groot inkopen van groenten en fruit vertoont hogere omzetten.

Groenten en fruit triggeren momenteel de werkelijk relevante grote inkopen. Naar inschatting van NielsenIQ blijven onderwerpen zoals duurzaamheid, evenals vegetarische en veganistische voeding grote groeifactoren. "De discounters moeten hier in ieder geval nog beter op inspelen en zouden sterker in moeten zetten op een breder aanbod. Dat geldt echter ook voor de e-commerce, want zonder groenten en fruit loopt er niks."

Voor meer informatie:
Sabine Dziallas
The Nielsen Company (Germany) GmbH
+49 (0)69/7938-134
[email protected] 
www.nielsen.com