Afgelopen donderdag werd op de Vergers de Séru een nieuw Frans appelras genaamd 'RubisGold' gepresenteerd. "Het doel van de dag was om deze nieuwe appel onder de aandacht te brengen en het collectief van specialisten en handelaren die de goudgele appel vertegenwoordigen te introduceren," legt directeur van Earth Market Jean-Christophe Bertin, uit.
Het RubisGold-collectief
De RubisGold: een goudgele, innovatieve appel
Het avontuur begint in 2011. Een Belgische kweker, Johan Nicolai en zijn kinderen concentreerden zich met name op het ontwikkelen van een smakelijke goudgele appel door de Delblush, een zeer aromatische, maar ingewikkeld te telen appel, te kruisen met de Pirouette-appel die grote agronomische kwaliteiten heeft. Dit is hoe de RubisGold-appel is ontstaan, 'Rubis' vanwege de smaakbelofte en 'Gold' vanwege de fraaie goudgele kleur. "De RubisGold is echt een innovatief product, want het is een goudgele appel die knapperig en aromatisch is en onder bepaalde omstandigheden een oranje blos krijgt, waardoor deze een unieke kleur krijgt."
"We weten allemaal dat het niet eenvoudig is om consumenten meteen te overtuigen. Deze keer hebben we echter een zeer kenmerkende appel ontwikkeld met een al even unieke verpakking en een echt bijzondere smaakbelofte. De eerste feedback van retailers, met name die van Grand Frais, is zeer positief. Ook de resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door het Centre Technique Interprofessionnel des Fruits et Légumes (CTIFL), zien er veelbelovend uit. We hebben het gevoel dat met deze appel de planeten op één lijn liggen. Onze taak is nu om het agronomische gedeelte goed af te handelen, zodat de RubisGold-appel alle gestelde verwachtingen waar kan maken.”
De RubisGold: een 'technische appel' die de knowhow van de grootste specialisten vereist
Om de RubisGold-appel volledig tot zijn recht te kunnen laten komen, heeft het collectief de hulp ingeroepen van de grootste specialisten binnen de appelsector in Frankrijk en in België. Daarom hebben Les Vergers de Séru, Blue Whale, Alliance Perlim Meylim, Gerfruit en Devos Group besloten om samen te werken om zo het beste uit de RubisGold-appel te halen. “De RubisGold-appel is een heel 'technische' appel. We hebben dan ook de hulp ingeroepen van een aantal specialisten. Deze grote groepen beschikken allemaal over een zekere economische kracht, over complementaire gebieden, commerciële netwerken, een voorliefde voor uitdaging en zeer gespecialiseerde technische en agronomische teams."
"We zullen meerdere jaren moeten experimenteren. De RubisGold-appel is een veeleisende appel die houdt van lage temperaturen en temperatuurswisselingen, die irrigatie nodig heeft, relatief gevoelig is voor stress en nogal bijzondere bewaarvoorwaarden kent. Tegelijkertijd is de RubisGold-appel niet heel gevoelig voor schurft en is de groei vrij constant. Het doel is niet om grote opbrengsten per hectare te halen, maar vooral om aan de gestelde verwachtingen ten aanzien van de smaak te voldoen."
Milieuvriendelijke geteelde appel
Behalve een bepaalde smaak- en kleurkwaliteit, wilde het collectief de consument een appel aanbieden die op een milieuvriendelijke manier wordt geteeld. "Alle Franse telers die bij het teeltproces van de appel betrokken zijn, zijn daarom ook GlobalGAP en HEV3 gecertificeerd. Voor de bij Devos Group aangesloten telers is het niet mogelijk om een HEV-certificering te halen, omdat deze niet erkend wordt in de Benelux. De door de Belgische telers toegepaste teeltechnieken voldoen echter wel aan de HEV3-eisen en Devos Group is vooraanstaand op vlak van certificatie en milieuvriendelijke teelt en arbeid. Daarnaast worden alle boomgaarden ecologisch verantwoord beheerd. Binnen het collectief delen we dezelfde waarden en principes, en dat geldt ook voor alle andere Europese telers die zich nog bij ons aansluiten.”
Doelstelling: de komende jaren 1,6 miljoen bomen planten
Dit jaar bedraagt de RubisGold-opbrengst 700 ton, maar uiteindelijk wil het collectief een opbrengst 25.000 ton zien te halen. "Op dit moment hebben we al de exclusieve rechten voor aanplant van RubisGold-appelbomen en de afzet van de appelen binnen de Europese Unie, Zwitserland en Marokko. Uiteindelijk zijn we van plan om 1,6 miljoen bomen te planten in de teeltgebieden, wat neerkomt op ongeveer 500 hectare. Tot nu toe hebben we 280.000 bomen geplant en komende winter planten we er nog eens 140.000 bij. Op die manier kunnen we volgend jaar een opbrengst van 1.200 ton halen en over twee jaar een opbrengst van 3.000 ton."
Vooral een 'menselijk' avontuur
Tussen de verschillende partijen die meewerken aan de toekomst van RubisGold, zijn er opvallende raakvlakken. Het zijn stuk voor stuk familiebedrijven die doorheen de jaren altijd vooraanstaand zijn geweest in hun sector door hun zin voor onderneming en innovatie. Dit zorgt voor een gemeenschappelijk doel en belang in dit verhaal. Het is een samenwerking tussen bedrijven die elkaar om deze redenen vertrouwen en waarbij iedereen aan hetzelfde touw trekt. De uitdaging is nu om te bepalen wie ‘RubisGold-compatibel’ is, want het is vooral een 'menselijk' avontuur.
Groupe Devos, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van RubisGold in België en Nederland
In Frankrijk is het avontuur al begonnen en dat ziet er veelbelovend uit, maar Devos Group in België heeft zich pas onlangs bij het collectief aangesloten met als doel om de RubisGold-appel in de Benelux te gaan ontwikkelen. “Binnen Devos Group gaan teelt en handel hand in hand, met veel passie, ambitie en ervaring. De productiewaarden bijvoorbeeld zijn in alle landen hetzelfde, maar de commerciële uitdaging verschilt per regio en gewas. In België zijn consumenten niet zo bekend met goudgele appelen, die vaak als te rijp worden beschouwd. Devos staat dus voor de uitdaging om de perceptie van de Noord-Europese klant tegenover een gele appel te wijzigen, vanuit de overtuiging dat een gele appel in het schap zo in het oog springt tussen al het rood wat in de winkels ligt. Eens de klant de RubisGold geproefd heeft, zal hij/zij de weg automatisch terug vinden." Uiteindelijk zal er in België en Nederland tussen de 50 en 80 hectare RubisGold-boomgaarden worden aangeplant.
De ambities voor de RubisGold-appel reiken verder dan de Europese grenzen. "We hebben het al met het sap als verwerkt product geprobeerd en willen nu ook de appel zelf proberen te exporteren om te zien hoe het zal gaan met de houdbaarheid. We zijn momenteel bovendien aan het inventariseren waar we het ras zouden kunnen gaan telen, zodat we weten hoe we het op de wereldmarkt kunnen brengen. Hoe meer we weten, hoe beter we in staat zullen zijn om onze gemeenschappelijke routekaart op te stellen.”
Voor meer informatie:
Jean-Christophe Bertin
RubisGold
[email protected]