Per 1 januari 2022 mogen AGF-producten, op enkele uitzonderingen na, in Frankrijk niet meer in plastic verpakkingen worden verkocht. Volgens Jean-François Not, voorzitter van de coöperatie Ille Fruits, is de verordening van dinsdag 12 oktober “zonder enig overleg opgesteld en gepubliceerd”.
Jean-François hekelt het feit dat de verordening is opgesteld zonder overleg met de beroepsgroep en voorziet dan ook een stijging van de teeltkosten vanaf januari. "Ik voorzie een meerprijs van bijvoorbeeld 20 tot 30 cent per kilo perziken." Jean-François voegt hier nog het volgende aan toe: "We zijn er nog niet klaar voor. Een aantal van onze machines zijn nog niet ingesteld op plasticvrij verpakken.”
Jacques Rouchaussé deelt deze mening. Niet voor niets is hij voorzitter van de Vereniging voor Franse groentetelers voor wie de sector niet voorbereid is op 100% plasticvrij verpakken vóór 2025. “Ik denk dat we het paard achter de wagen hebben gespannen. We willen altijd de beste van de klas zijn, maar het zal nog een flinke puzzel worden om al onze producten volledig plasticvrij te verpakken en dit zal onze Franse bedrijven benadelen."
1,5%
De FDSEA komt met hetzelfde verhaal: “Deze verordening is zonder overleg aan ons gepresenteerd. Wij worden erop afgerekend (te) veel plastic verpakkingen te gebruiken, terwijl wij als deelnemers binnen de AGF-sector slechts verantwoordelijk zijn voor 1,5% van de plastic verpakkingen in heel Frankrijk. We doen er daarnaast alles aan om het gebruik van plastic te beperken, maar er worden ons nu dingen opgelegd zonder te weten welke technisch mogelijke en economisch haalbare alternatieve oplossingen we in plaats van plastic zouden kunnen gebruiken”, zegt Bruno Vila.
Karton duurder dan plastic
“Groenten en fruit aangeboden in verpakkingen van minder dan 1,5 kilo, die vallen onder de verordening, zijn met name de budgetproducten die in de schappen van supermarkten te vinden zijn. Kartonnen verpakkingen zijn twee keer zo duur als plastic verpakkingen. Het gebruik ervan zal noodzakelijkerwijs gevolgen hebben voor de verkoopprijs die aan consumenten wordt doorberekend. En dan hebben we het nog niet eens over het probleem met betrekking tot het verpakken van 'natte producten' die in bepaalde biobased verpakkingen niet bewaard kunnen worden. We hebben echter een hele winterperiode om na te denken over hoe we volgend voorjaar zo goed mogelijk voorbereid kunnen zijn op de start van het steenfruitseizoen”, vertelt directeur van de coöperatie Ille-Fruits François Bes.
“Of de verkoopprijs voor consumenten moet stijgen, of de teler moet de marges verkleinen. In dit geval zal het de tweede optie worden”, geeft de voorzitter van de coöperatie Ille-Fruits aan. Hij vindt het betreurenswaardig dat de overheid zich richt op de deelnemers binnen de AGF-sector. “Wij zijn niet degenen die de meeste plastic verpakkingen gebruiken.”
Dalende verkoopaantallen door kartonnen verpakkingen
Bruno Vila voorspelt bovendien een omzetverlies van 30% voor in karton verpakte groenten en fruit en een mogelijk tekort aan verpakkingen in de komende zes maanden.
Journalist Olivier Dauvers, specialist op het gebied van supermarktproducten, vertelt het volgende: "Plastic heeft één groot nadeel: het is niet goed voor het milieu. Tegelijk heeft plastic één groot voordeel: consumenten kunnen direct zien wat ze kopen. Met kartonnen verpakkingen worden de producten minder zichtbaar en dus minder aantrekkelijk. Dat consumenten minder van de producten kunnen zien, kan het aantal verkopen op korte termijn dus doen dalen."
Aanpassen van alle verpakkingslijnen
De telers zullen verder moeten nadenken over het aanpassen van hun verpakkingslijnen. "We zullen alle huidige verpakkingsfaciliteiten voor onze producten moeten aanpassen", legt Vitor Dacruz van de coöperatie Ille Roussillon in Thuir uit. Er zijn ons verschillende hulpmiddelen in de vorm van financiële compensaties beloofd, maar die zullen nooit voldoende zijn om alle benodigde veranderingen aan onze apparatuur van te kunnen betalen."
Bron: francebleu.fr / lindependant.fr
Foto: Pascal Sittler/Réa