"Een aantal jaren geleden zag je dit al aankomen. Vergrijzing, weinig jonge aanwas – de sector wordt niet 1-2-3 gezien als sexy - maar sinds de covidpandemie is er een extra factor bij gekomen, en dit zorgt op zijn beurt weer voor een trend waarbij kandidaten meer gaan verwachten, hogere salarissen, sign-up bonussen, thuiswerken", zo reageert Taco van der Louw van Up & Up Talent Solutions op de huidige arbeidsmarkt in de AGF-, Agrifood- en retailsector.
Veel bedrijven, met name degene die direct aan retail leveren, hebben een sterke groei doorgemaakt; consumenten zijn meer gezond en vers gaan gebruiken, omdat ze gezonder willen zijn (bewustwording) omdat na de horecasluiting mensen zelf weer gaan ontdekken dat zelf koken ook wel weer leuk is, al is dit wellicht een tijdelijk fenomeen", vervolgt Taco. "Maar goed, dit geeft dus van alle kanten een probleem en bedrijven proberen eerst zelf vacatures te vervullen en dat lukt nauwelijks. Een aantal maanden later benaderen ze recruiters - dit wordt vaak gezien als grote kostenpost dus gebeurt dit later pas - met als doel de vacature dan zo spoedig mogelijk te vervullen."
"Als gevolg daarvan zie je dat er steeds meer recruitment bureaus tevoorschijn komen, bureaus die zich afsplitsen van andere bureaus, zich als specialisten presenteren voor bepaalde sectoren. Het is een soort wildgroei waardoor opdrachtgevers het overzicht verliezen. Gecombineerd met het feit is dat er veel vacatures zijn die ingevuld moeten worden waardoor bedrijven meerdere recruitmentbureaus vragen mee te zoeken met de gedachte 'hoe meer bureaus hoe sneller we iemand vinden'."
Toch gaat het hier volgens de recruiter fout. "De vlieger dat als je meerdere bureaus inzet om vacatures te vervullen ze ook sneller meer kandidaten vinden gaat niet op. Er zijn immers niet ineens meer kandidaten bijgekomen. De systemen die recruiters gebruiken zijn beschikbaar voor iedereen, dus daar zit het verschil niet in. Het nadeel wat je creëert is dat je allemaal dezelfde goede mensen gaat benaderen met als gevolg irritatie van kandidaten, imagoverlies van bedrijven, per saldo schiet je er niet veel mee op."
Wat is dan wel de oplossing? "Up&Up Talent Solutions denkt dat samenwerken met recruitmentspecialisten de toekomst is. Je kunt immers niet in alle sectoren de specialist zijn. Onze eigen kracht is AGF en Agri daar zijn we gewoon heel goed in, maar voor Food en Retail hebben we een Global Recruitment Partnership ontwikkelt. Dit zijn recruitmentspecialisten die samen met ons alle typen specifieke vacatures in kunnen vullen. Voordeel is dat we met elkaar een veel groter netwerk hebben, schaal voordeel hebben en daardoor voordeliger kunnen werken, wij zijn niet bang om te delen want samen kunnen we groeien “Let’s Grow together!”
"Deze methode heeft zich de afgelopen jaren enorm bewezen en wordt gewaardeerd door onze opdrachtgevers die zich inmiddels over de hele wereld bevinden. Daarnaast werken we hard aan een Up&Up Academy voor de verssector waar we jonge mensen en zij instromers opleiden/her-trainen en plaatsen bij diverse bedrijven, maar daar hebben we full commitment van het bedrijfsleven en kandidaten voor nodig, want uiteindelijk doen we het voor kandidaat en opdrachtgever."
Voor meer informatie:
Taco van der Louw
Up & Up
+31 (0)6 53 52 62 46
[email protected]
www.up-up-go.com