Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China: Minder import uit zuidelijk halfrond, vraag naar Zuidoost-Aziatisch fruit blijft groot

China importeert elk jaar een enorme hoeveelheid fruit. De scheepvaartkosten stijgen echter al meer dan een jaar, er is een tijdelijk tekort aan scheepscontainers en de Covid-19-pandemie woedt nog steeds. Deze factoren stellen de importeurs en exporteurs ongetwijfeld voor een aantal uitdagingen. Enkele importeurs deelden hun ervaringen en de markttendensen van importfruit in China.

Wereldwijde scheepscapaciteit is een probleem, importeurs verminderen import om risico te verkleinen
De problemen met de wereldwijde scheepvaart zijn nu al meer dan een jaar aan de gang. In veel gebieden kunnen exporteurs geen vrachtruimte bemachtigen. Manager Zhang van de importafdeling van Zhejiang Xiangguo Trade: "Neem Peruaanse sinaasappelen als voorbeeld, vroeger importeerden we ongeveer 5 scheepscontainers per week en het aanbod was altijd stabiel. Nu heeft de haven echter een achterstand met zeecontainers. Soms komen de 20 containers die over een periode van 4 weken hadden moeten aankomen, allemaal op hetzelfde moment aan. De onbetrouwbaarheid van de verscheping zorgt voor veel onzekerheid op de markt. Erger nog, de lange verladingsperiode heeft gevolgen voor de productkwaliteit van ons importfruit. Soms is het fruit gaan rotten omdat de verscheping vertraging opliep en de containers in de haven bleven steken. Zelfs één enkel stuk rot fruit kan de hele partij aantasten en de algemene productkwaliteit verminderen."

Naast sinaasappelen en mandarijnen ondervonden ook de import van Peruaanse avocado's en verschillende andere soorten fruit van het zuidelijk halfrond hetzelfde probleem. Een in Shanghai gevestigde importeur van Zuid-Amerikaanse bananen: "Naast de verladingsproblemen verzwakt de plotse opkomst van bananen uit Zuidoost-Azië ook de positie van Zuid-Amerikaanse bananen op de Chinese markt. Wij hebben onze import van Zuid-Amerikaanse bananen dit jaar met bijna 60% verminderd."

Consumenten besteden meer aandacht aan importfruit
Het Chileense kersenseizoen staat voor de deur. Als we het hebben over de verwachting van dit seizoen hebben de importeurs vertrouwen, maar toch benadrukken ze dat de veiligheid van het fruit een van de belangrijkste aandachtspunten van de consument is.

Het "kersenincident" in januari, toen sporen van Covid-19 werden aangetroffen op importkersen, heeft zeker een impact gehad op de marktomstandigheden voor importfruit in China. Hoewel deskundigen er bij de Chinese consument op aandringen het "kersenincident" vanuit een rationeel standpunt te bekijken, is de houding van de consument conservatiever geworden. Bovendien maken retailers zich zorgen. Als een test in hun winkel positief uitvalt, bestaat het risico dat de hele voorraad wordt vernietigd en dat het personeel wordt geïsoleerd. Alleen de absoluut laagste prijzen kunnen retailers overhalen het risico te nemen. Na het "kersenincident" zijn de Chinese consumenten strenger geworden over de productkwaliteit van fruit en vooral van importfruit. Zij letten nauwlettend op voedingsveiligheidskwesties.

"Dit incident was een waarschuwing voor de fruitimportsector. De Chinese markt ontwikkelt zich snel en marktinformatie circuleert snel via sociale media. De kracht van sociale media mag niet worden onderschat. Vragen over voedingsveiligheid, productkwaliteit en gezondheid leiden onmiddellijk tot levendige discussies online," aldus een kersenimporteur.

Tegelijkertijd roepen deskundigen op de importmarkt op tot meer transparantie: "Wanneer importeurs importfruit leveren, moeten zij de consumenten ook informatie verstrekken over de preventieve maatregelen, ontsmettingsprocedures en diverse testresultaten die de voedingsveiligheid in de fruitimportsector helpen garanderen. Importfruit voldoet aan strenge normen en informatie over de procedures zal de consument ervan helpen overtuigen dat het fruit bij elke stap nauwlettend in de gaten wordt gehouden."

Marktvraag naar Zuidoost-Aziatisch fruit blijft sterk
Egyptische sinaasappelen, Chileense kersen en Australische pruimen werden vorig jaar niet goed verkocht op de Chinese markt. Er zijn verschillende redenen waarom dit fruit het niet goed deed op de Chinese groothandelsmarkten. Hun marktvooruitzichten zien er niet goed uit en veel importeurs hebben financiële verliezen geleden. Interessant genoeg geldt deze situatie niet voor importfruit uit Azië.

Volgens manager Ying, een woordvoerder van Haiguangxing Fruit Groothandelsmarkt: "Onze handel steeg vorig jaar nog met 15% in vergelijking met het jaar voordien. Onze totale import bedroeg ongeveer 30.000 zeecontainers. De groei kwam vooral van de handel in Aziatische importproducten. Nu de Covid-19-pandemie langzaam onder controle komt, zien we echter ook een herstel voor westerse importproducten. In vergelijking met vorig jaar is de situatie geleidelijk aan het verbeteren."

Kingo-woordvoerder Chuk was het daarmee eens: "Hoewel we ons midden in een pandemie bevinden en de fruitmarkt aanvankelijk vertraagde, denk ik dat er nog steeds veel potentieel is in de importfruitmarkt. Nu de uitbraak van Covid-19 in China grotendeels onder controle is, zien we in elke bedrijfstak economisch herstel. Ook de consumptieniveaus stijgen. De markttendensen hangen echter ook af van de omstandigheden op de overzeese markten, waar de uitbraak van Covid-19 zich nog steeds uitbreidt. De markt zal niet alleen worden gevormd door de ontwikkelingen in de distributie en de douaneprocedures, maar ook door het vertrouwen dat de consument heeft in geïmporteerde fruitmerken."

Een woordvoerder van een groothandelsmarkt in Guangzhou: "De laatste jaren heeft een groeiend aantal landen toestemming gekregen om fruit naar de Chinese markt te exporteren. China's jaarlijkse fruitimport is indrukwekkend. We zien echter dat de populariteit van een bepaald soort importfruit over het algemeen niet langer dan vijf jaar aanhoudt.

"Neem bijvoorbeeld Amerikaanse sinaasappelen, die verkochten een paar jaar geleden heel goed, maar nu slinkt hun marktaandeel snel. En dat komt niet doordat China maatregelen heeft genomen om hun binnenlandse sinaasappelsector te beschermen. Er zijn twee redenen voor deze ontwikkeling: ten eerste pikken binnenlandse sinaasappeltelers populaire trends snel op en schakelen over op soortgelijke sinaasappelvariëteiten. Importsinaasappelen zijn duur vanwege douanetarieven en transportkosten, waardoor zij qua prijs niet kunnen concurreren met binnenlandse sinaasappelen. Zij worden geleidelijk uit de markt gedrukt door sinaasappelen van eigen bodem. Ten tweede kopen importeurs allemaal hetzelfde importfruit en overspoelen zij de markt. Uiteindelijk moeten zij hun prijzen verlagen om met andere importeurs te kunnen concurreren."

Volgens Zheng kan importfruit alleen een blijvende plaats op de Chinese markt veroveren als er een duidelijk prijsvoordeel is ten opzichte van binnenlands fruit, zoals het geval is met Egyptische sinaasappelen, of als ze profiteren van verschillen in seizoen, zoals het geval is met Australische en Zuid-Afrikaanse sinaasappelen.

Huang, een woordvoerder van de Shanghai International Fruit Expo, is een soortgelijke mening toegedaan: "Importfruit van het zuidelijk halfrond vult de Chinese markt perfect aan omdat hun teeltseizoen in ons laagseizoen valt. Fruittelers op het noordelijk halfrond die zich willen onderscheiden, moeten fruit van topkwaliteit hebben tegen redelijke prijzen en bovendien moeten zij zich onderscheiden op het gebied van fruitvariëteiten."

Voor meer informatie:
Shanghai International Fruit Expo
[email protected]