Vergezeld door enkele leden was Demain la Terre onlangs aanwezig op de 2021-editie van de Fruit Attraction-beurs. Hoewel de beurs, net als voor vele anderen, voor de vereniging de ideale gelegenheid was om bestaande contacten te hernieuwen, was het ook de perfecte gelegenheid om met deze contacten te communiceren over de lancering van de nieuwe website van Demain la Terre. “We zijn redelijk tevreden over onze drie dagen op de beurs. We wisten natuurlijk dat het een 'vakbeurs' zou zijn met een matige opkomst, maar dankzij onze aanwezigheid op de beurs konden we de kwaliteit van onze bijeenkomsten verbeteren, met meer ruimte en tijd voor discussie. Onze leden hadden dezelfde ervaring als wij en waren over het algemeen tevreden”, legt directeur van Demain la Terre Marc De Nale uit.
“We hebben zoals gezegd onder andere van de gelegenheid gebruikgemaakt om onze gloednieuwe website te lanceren. We zijn overgestapt van een showcase-site naar een community-site die veel meer op consumenten is gericht. De inhoud van de website zal volledig naar het Engels worden vertaald en voor onze Zwitserse leden werken we ook aan een versie in het Spaans en Duits, aangezien de naam Demain la Terre al in elk van deze talen is vertaald.”
Een website die beter toegankelijk is voor consumenten
Demain la Terre heeft de eerste maanden van het jaar vooral gebruikt om de digitale strategie te versterken. Hoewel de nieuwe website zich ook richt op telers en distributeurs, past deze ook binnen een versterkte communicatiestrategie, gericht op consumenten.
“We hebben de doelen binnen ons initiatief geherdefinieerd in de vorm van het doen van vijf sterke toezeggingen, waardoor we effectiever kunnen zijn in het uitleggen van de ins en outs van ons initiatief. Websitebezoekers kunnen nu op basis van hun profiel (teler, consument of distributeur) worden doorverwezen naar de pagina's die specifiek voor hen zijn bedoeld. Deze manier van presenteren maakt ons initiatief veel concreter voor onze leden en websitebezoekers. De website heeft ook veel meer functies met interactieve kaarten, veelgestelde vragen, tools voor toegang tot een online aanvraag van producten rechtstreeks van distributeurs en nog veel meer.”
In november lanceert Demain la Terre een grote communicatiecampagne gericht op het grote publiek. Het doel hiervan is om de zichtbaarheid onder consumenten te vergroten, met een volledige herziening van de kernboodschap. De vereniging zal ook aanwezig zijn op beurzen als de SIA (Salon International de l'Agriculture), die vooral gericht is op het grote publiek en instellingen. Tegelijkertijd reageert Demain la Terre op alle verzoeken om aanwezig te zijn op conferenties en seminars om het initiatief toe te kunnen lichten. "Op deze manier proberen we de zichtbaarheid, de naambekendheid en datgene waar Demain la Terre voor staat te vergroten en uit te dragen.
Marc de Nale en Damien Sanchez op de 2021-editie van de Fruit Attraction-beurs
Ontwikkeling van een communicatiestrategie voor de distributiesector
Parallel aan de ontwikkeling van een communicatiestrategie, gericht op consumenten, wil Demain la Terre de communicatie naar de diverse deelnemers binnen de distributiesector in de breedste zin van het woord (supermarkten, restaurants, groenteboeren, groothandels) verbeteren. "Ons doel is om de hele strategie, gericht op distributiekanalen, te versterken om zo meteen allebei de strijden tegelijk aan te gaan en onze aanwezigheid binnen de distributiesector te versterken. Daarom was het ook voor ons belangrijk om in Madrid te zijn. Dit betekent namelijk een grotere aanwezigheid in de winkel en een manier om de zichtbaarheid van het label onder consumenten te vergroten. Hierbij wordt dezelfde basisstrategie gevolgd, namelijk die om het initiatief van retailers van retailers meer overeen te laten komen met dat van de leden van Demain la Terre.
Een constant groeiend aantal leden
Momenteel telt Demain la Terre 23 leden. Tegen eind volgend jaar moet dit aantal opgelopen zijn tot rond de 30. “We hebben de afgelopen jaren een sterk, groeiend ledenaantal gehad. Natuurlijk willen we deze trend voortzetten, want hoe meer telers en andere leden we in het proces hebben zitten, hoe meer gecertificeerde producten we zullen kunnen aanbieden, hoe meer distributeurs we zullen kunnen aantrekken en hoe zichtbaarder we uiteindelijk zullen zijn voor consumenten.”
Andere, nog op stapel zijnde projecten
Behalve het versterken van de communicatie met betrekking tot het initiatief naar consumenten en distributeurs, is Demain la Terre van plan om ook nieuwe leden aan te trekken uit nieuwe sectoren buiten het strikte kader van groenten en fruit om.
Demain la Terre wil zich namelijk ook op het gebied van klimaat positioneren. “We zijn hier al actief mee bezig, met name met ADEME – Agence de la transition écologique, het Franse Bureau voor milieu- en energiebeheer – in het kader van levenscyclusanalyses. We gaan een eerste inschatting maken aan de hand waarvan we een milieuvriendelijk(er) werkwijze kunnen ontwikkelen en de impact op het klimaat kunnen verkleinen en integreren met de criteria van het label.”
Tot slot wil Demain la Terre zich positioneren op het gebied van voeding. “Begin dit jaar zijn we een samenwerkingsverband aangegaan met INRAE – Agence de la transition écologique, het Franse bureau voor milieu- en energiebeheer – en CIRAD – Centre de coopération internationale en recherche, het Franse Bureau voor Landbouwonderzoek voor Internationale Ontwikkeling – om samen de voedingskenmerken van onze producten en hun impact op de gezondheid onder de loep te nemen. Het doel hiervan is om erachter te komen welke parameters binnen het teeltproces kunnen worden gebruikt om deze kenmerken te verbeteren.”
Voor meer informatie:
Marc De Nale
Demain la Terre
[email protected]