Het Bundesverband Verkehr & Logistikverband (Duits verbond voor vervoer en logistiek - BLV) eist onmiddellijke maatregelen door een tijdelijke verlaging van de accijnzen op brandstof en een plafond voor de prijzen. "Eerst kwam de coronapandemie met allerlei beperkingen en gevolgen, ook voor het goederenvervoer over de weg. Landelijke orderdalingen, dumpprijzen op de spotmarkt, in combinatie met stijgingen van allerlei kosten zoals energie, verzekering, investeringen, onderhoud, enz. waren een feit," schrijft de BLV in een open brief.
"Terwijl diesel in oktober 2020 0,90 euro per liter kostte, moeten ondernemers nu ruim 1,50 euro per liter betalen. Een verhoging van meer dan 50%, die zelden aan de klant kan worden doorberekend. De Duitse vervoerders staan onder enorme druk en zijn gedwongen hun vloot zodanig in te krimpen dat velen reeds het faillissement hebben moeten aanvragen."
Instorting van de bevoorradingsketen met Kerstmis?
"Wij staan aan de vooravond van Engelse toestanden; gezien de voorspellingen en berichten uit Engeland over lege benzinetanks en schappen, is er in Duitsland al onrust onder de bevolking en worden de eerste paniekaankopen al gedaan. De toeleveringsketens zullen uiterlijk met Kerstmis 2021 instorten en menig cadeautje zal dus niet onder de kerstboom belanden," voorspelt BLV voorzitter Konstantin Popov somber.
De politiek moet eindelijk ingrijpen en de transportbedrijven ontlasten, door de accijnzen op brandstof tijdelijk te verlagen en een plafond te stellen aan de prijzen, voordat duizenden banen verloren gaan, zo bepleit hij. "We hoeven en kunnen niet steeds marktaandelen af te staan aan Oost-Europese transportbedrijven. Het marktaandeel van buitenlandse vrachtwagens in Duitsland bedroeg in 2011 nog 23 procent, maar in 2017 was dat al 42,4 procent. Dat is een stijging van bijna 100 procent. Tegelijkertijd worden die chauffeurs soms onder onmenselijke omstandigheden tewerkgesteld en zijn zij maandenlang van huis weg. Duitsland wordt te afhankelijk van de grote transportbedrijven uit het oosten. Over 10 jaar zullen er geen kleine en middelgrote Duitse ondernemingen meer zijn", voegt BLV voorzitter Sigo Schmeiduch hieraan toe.
Volgens de BLV komt het concurrentievoordeel van de Oost-Europese transportbedrijven rechtstreeks tot uiting in de brandstofprijzen van hun landen; veel vrachtwagens van deze bedrijven rijden in het weekend naar huis om te tanken.
"De concurrentie is ook vergelijkbaar wat betreft het materieel. De huidige verschuiving betreft ook de lonen van de chauffeurs; daarnaast zijn er nu verbruikskosten voor diesel, AdBlue, tol, enz. en de aanschafkosten voor de vrachtwagen en het materieel, die eveneens zijn gestegen, aangezien het juist deze grote wagenparken zijn die uitgebreide kortingen krijgen. Het gevolg hiervan is, dat er geen sprake meer is van concurrentie: het is verdringing," zegt BLV voorzitter Thomas Hansche.
Onmiddellijke hulp en maatregelen noodzakelijk
Het verzoek om onmiddellijke verlichting voor binnenlandse vervoerders door middel van een tijdelijke accijnsverlaging en een prijzenplafond werd reeds op 22 oktober 2021 door het Bundesverband Verkehr & Logistikverband naar diverse politici gestuurd. "Wij dringen nu aan op onmiddellijke steun en maatregelen, voordat de sector tot stilstand komt. Wij hebben geen andere keuze dan de politici duidelijk te maken hoe ernstig de situatie is door bijvoorbeeld belangrijke transportpunten in Duitsland te sluiten. Pas als de toeleveringsketens worden verstoord, wordt duidelijk hoe belangrijk deze sector is."
Voor meer informatie:
Sigo Schmeiduch
Bundesverband Logistik & Verkehr - BLV-pro e.V.+49 (0)163 86 533 76
[email protected]
www.blv-pro.de