Om voorop te blijven lopen als foodbedrijf en een gezonde winst te behouden, is het essentieel om op de hoogte te zijn en blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de sector. Er verandert veel, en hoewel er de afgelopen jaren al belangrijke verschuivingen in het foodlandschap zijn geweest, kunnen die de komende jaren nog meer invloed gaan hebben. Voedselveiligheidsvoorschriften worden veeleisender en opkomende technologieën zijn van invloed op traceerbaarheid en duurzaamheidsinspanningen. Een flinke uitdaging voor de sector, waar digitale transformatie een steeds meer dwingende noodzaak wordt, stelt Aptean.
Bij Aptean wilden ze meer weten over de impact van deze en andere voortdurende veranderingen op de toekomstige strategie van voedings- en drankenbedrijven wereldwijd. Ze gaven daarom marktonderzoeksbureau IDC de opdracht hiernaar onderzoek te doen en een trendrapport te schrijven: Global Food and Beverage Industry Trends and Strategic Insights 2021 (ook in het Nederlands beschikbaar). Zij voerden het onderzoek uit onder ruim 700 voedsel- en drankenbedrijven.
De bevindingen zitten vol inzichten die een duidelijk beeld vormen voor het toekomstperspectief van de voedingsmiddelenindustrie. Ontdek in dit rapport wat de impact is van een digitale transformatie en wat de strategische prioriteiten zijn van succesvolle organisaties.
Een aantal van de meeste veelzeggende statistieken van het rapport:
- Duurzaamheid was voor de respondenten de belangrijkste trend om prioriteit te geven in het komende jaar, waarbij 39% het als de belangrijkste trend selecteerde, vlak voor regelgeving en compliance (37%) en gezondheid en veiligheid van werknemers (37%)
- Voedselveiligheid en traceerbaarheid zijn de meest cruciale risico’s om te beperken, waarbij 37% van de respondenten aangaf dat dit een kritische overweging was, maar duurzaamheid kwam daar vlak achter met 34%
- 45% van de respondenten gaf aan dat verandering in de vraag van de consument een van de meest impactvolle ontwikkelingen zou zijn in de komende 5 jaar, waar duurzaamheid (42%) en opkomende technologie (40%) niet ver achter bleven
Voor meer informatie:
Robbert de Bruijn
Aptean
+31 (0)6 218 396 87
[email protected]