De Covid-19-pandemie heeft de manier waarop verse AGF wordt verhandeld verstoord. De ontwrichting van de transportsector was hiervan het duidelijkste voorbeeld met een stijging van de vervoerskosten, een tekort aan containers en wereldwijde vertragingen van zendingen. Dit was met name lastig voor de AGF-sector waar er een grote behoefte bestaat aan dure koelcontainers en korte transittijden noodzakelijk zijn om bederf van zendingen te voorkomen. Kleinere exportbedrijven worden hiervan de dupe, omdat ze onmogelijk kunnen concurreren met grote rederijen om vrachtruimte zeker te stellen en ook de kostenstijgingen minder goed kunnen dragen dan grote exportondernemingen.
Ook importeurs hebben te maken met verstoringen. De onvoorspelbare en terugkerende lockdownmaatregelen kunnen ertoe leiden dat de vraag vanuit de groothandel plotseling wegvalt, terwijl de producten zich al op het water bevinden. Dit kan importeurs dwingen tot het verlagen van prijzen om van hun producten af te komen en om verspilling van product te vermijden. Helaas is het tegenovergestelde ook het geval en wel vanwege de logistieke vertragingen. Het onvermogen om te beantwoorden aan de vraag van klanten tast de band tussen importeurs en hun klanten aan en leidt tot ongekende financiële schade. Wederom zijn het vooral de kleinere importbedrijven die hierdoor het hardst worden geraakt en hun klanten verliezen aan grote importeurs die de aanvoer wel kunnen garanderen en die vanwege hun sterke onderhandelingspositie minder hard worden getroffen door deze problemen.
De veranderingen als gevolg van de Covid-pandemie zijn echter niet alleen nadelig. Binnen de gehele toeleveringsketen is geïnnoveerd om deze verstoringen het hoofd te kunnen bieden. Digitale oplossingen voor exportdocumenten en producttracering werden versneld ingevoerd en omarmd, evenals geautomatiseerde sorteer- en verpakkingsapparatuur, omdat men hierdoor minder afhankelijk is van het beschikbare aantal arbeidskrachten. Importeurs hebben ook de kans aangegrepen om directer samen te werken met exporteurs om zo de zwakke punten in de toeleveringsketen te vermijden. Digitale handelsplatforms bieden importeurs de mogelijkheid om rechtstreeks zaken te doen met exporteurs, zonder tussenkomst van handelaren, agenten en andere partijen.
Harvex is zo'n platform. Het werd geboren uit Balle Bros'(Nieuw-Zeeland) wens om de uienexport te digitaliseren. Harvex startte in 2020 als zelfstandige onderneming en faciliteert sindsdien de handel tussen verkopers in Nieuw-Zeeland, Australië, Egypte, India, Nederland en Spanje. De kopers van Harvex zijn afkomstig uit alle delen van Zuidoost-Azië, waar Harvex een sterke aanwezigheid heeft dankzij haar netwerk van business development managers. In 2021 werden via Harvex tot nu toe al meer dan 8.000 ton uien verhandeld en nu het Nederlandse seizoen eraan zit te komen, zal het hier zeker niet bij blijven, zo laat Tom Hooper van Harvex weten.
"We hebben er bewust voor gekozen om de handel via Harvex geleidelijk op te bouwen. We willen kopers en exporteurs een goede ervaring kunnen garanderen, zodat ze vrijuit kunnen handelen wetende dat alle verkopers en afnemers grondig gescreend zijn, en ons platform als vertrouwde omgeving voelt. Dit is absoluut de moeite waard gebleken en we kunnen onze kopers en verkopers mogelijkheden bieden waartoe zij via de traditionele wegen geen toegang zouden hebben.
Harvex voerde een onderzoek onder marktdeelnemers uit om inzicht te krijgen in wat voor hen de doorslaggevende factor was om te handelen via Harvex. Hieronder volgt hiervan een samenvatting:
- Verkopers worden aangetrokken door de mogelijkheid om toegang te verkrijgen tot een betrouwbaar kopersbestand waarmee zij hun klantenkring uit kunnen breiden
- Sommige verkopers gebruiken Harvex als extra kanaal voor de spotverkoop
- Sommige kleinere verkopers maken gebruik van Harvex om toegang tot nieuwe markten te verkrijgen, waarbij Harvex hen ondersteuning biedt op het gebied van de benodigde certificaten, quota en documentatie.
- Veel kopers kiezen ervoor om via het platform zaken te doen met bestaande afnemers vanwege het gemak waarmee de transacties kunnen worden gedaan
- Kopers waarderen het feit dat ze rechtstreeks in contact kunnen komen met verkopers en goede prijzen kunnen onderhandelen
- Kopers kunnen in contact komen met verkopers die ze voorheen niet konden benaderen. In veel gevallen grote verkopers die in staat zijn om vrachtruimte zeker te stellen
- Kopers krijgen een helder beeld van marktprijzen zonder verborgen belastingen of heffingen
Harvex richt zich met name op de behoeften van de kleinere spelers. Kleine exportbedrijven krijgen de gelegenheid om kansen op nieuwe markten te benutten die zij anders vanwege hun kleinschaligheid niet zouden hebben. Kleinere afnemers kunnen op hun beurt laten zien dat ze betrouwbare partners zijn en toegang krijgen tot gerenommeerde exporteurs. Veel marktdeelnemers vertrouwden tijdens de pandemie op Harvex om uitdagingen zoals logistieke vertragingen en verstoringen te omzeilen, en tegelijk sneller en efficiënter zaken te kunnen doen.
"Nu het einde van de pandemie nog niet in zicht is, blijft de verstoring van de toeleveringsketen aan de horizon dreigen. We kunnen echter enige troost putten uit het feit dat deze problemen geleid hebben tot innovatie en een verschuiving van de manier waarop verse AGF wereldwijd wordt verhandeld. Een verschuiving waar we nog tot lang na de pandemie de vruchten van zullen plukken."
Harvex accepteert nu ook aanmeldingen van kopers in Zuidoost-Azië en betrouwbare uienexporteurs.
Voor meer informatie:
Harvex
[email protected]
www.harvex.co