De tweede dag van de Shanghai International Fruit Expo was opnieuw een succes. De expovloer bruiste als vanouds en de bezoekers genoten van een grote verscheidenheid aan bedrijfsstands. Het thema van deze beurs is 'Wereldwijd fruit, Chinese markt'. Deze beurs richt zich in het bijzonder op de Aziatisch-Pacifische regio en brengt kwaliteitsfruit van over de hele wereld samen om ontwikkelingen en innovaties in de fruitsector te promoten.
Het aantal bezoekers was laag in vergelijking met soortgelijke beurzen vóór het uitbreken van Covid-19, maar het aantal specialisten uit de sector was veel hoger. "Onze stand was erg druk op de eerste dag van de expo. We hadden bezoekers met belangstelling voor onze producten die vragen kwamen stellen en we hadden collega's die kwamen om een praatje te maken," vertelde de vertegenwoordiger van een deelnemend bedrijf. Een ander voegde daaraan toe: "Tijdens de pandemie hebben we nog nooit een expo van deze omvang gehad. Een van onze doelstellingen is onze producten tijdens de beurs te promoten, maar we maken ook van deze gelegenheid gebruik om oude vrienden weer te ontmoeten en kennis te maken met nieuwe vrienden in de sector."
Deze editie van de Shanghai International Fruit Expo telt voornamelijk binnenlandse bedrijven als gevolg van de pandemische beperkingen. Sommige van de deelnemende bedrijven bezitten plantages in China en richten zich op export, terwijl andere zich op de een of andere manier bezighouden met importdiensten. Sommige hebben jarenlange ervaring met de import van fruit en bezitten zelfs plantages in overzeese teeltgebieden, terwijl andere op zoek zijn naar nieuwe importpartners om hun eigen productlijnen uit te breiden.
Een lid van het organisatiecomité, de heer Huang, vertelde over de gevolgen van de pandemie voor de Shanghai International Fruit Expo en over de veranderingen op de Chinese fruitmarkt als gevolg van de pandemie.
Ten eerste veranderde de mix van importfruit op de Chinese markt tijdens de pandemie. "De uitbraak van Covid-19 bemoeilijkte de internationale distributie van fruit. Er was een tekort aan zeecontainers. Vrachtruimte was schaars. De transportkosten stegen. Activiteiten in teeltgebieden werden onderbroken of vertraagd. Douaneprocedures werden verlengd vanwege extra preventieve maatregelen en desinfectie. En de incidentele positieve test van Covid-19-sporen op de verpakking van importproducten maakte de chaos nog groter. Al deze ontwikkelingen bezorgden importeurs meer hoofdpijn ," legde Huang uit.
"Als gevolg daarvan is de mix van importfruit op de Chinese markt veranderd. De belangrijkste verandering was een vermindering van de import van fruit uit gematigde streken en een toename van fruit uit tropische streken. Dat komt doordat de meeste gematigde zones verder weg liggen en de stijgende transportkosten hun concurrentievoordeel op de markt hebben verminderd. Exotisch fruit, met name fruit uit Thailand en Vietnam, moest een kortere afstand afleggen en kreeg daardoor een concurrentievoordeel op importfruit uit gebieden die verder weg liggen."
Ten tweede heeft China al een periode achter de rug waarin "het aanbod niet aan de vraag voldeed", maar die tijd is voorbij. De Chinese markt en de handelaren op die markt zijn volwassener geworden en internationaler gaan opereren.
"De makkelijke tijden voor importeurs en groothandelaren zijn voorbij. Het is niet langer voldoende om een kraam op een markt te bezitten en te wachten tot de klanten naar je toe komen. Bedrijven die geen constant aanbod van fruit van topkwaliteit kunnen garanderen, worden geleidelijk uit de markt gedrukt. De kaarten worden geschud en alleen de sterksten overleven. Zelfs de overlevenden moeten hard werken om te transformeren en uit te blinken. Handelaren moeten de sprong maken van pure "groothandelaren" naar allesomvattende "aanbodketenmanagers". Deze transformatie omvat ook diensten voor beleggers en de eisen inzake managementcapaciteit zijn veel hoger. Het proces is moeilijk, maar zoals een vlinder uit zijn cocon breekt, zullen de overwinnaars hun beloning oogsten."
Het organisatiecomité hield een feestelijk banket op de eerste dag van de expo om hun dankbaarheid uit te drukken aan alle betrokkenen. De gasten kwamen in een grote zaal bijeen voor het diner en spraken vrijuit over de ontwikkelingen in de branche.
"De fruitretail is nog tamelijk ouderwets. Kopers en verkopers hebben behoefte aan persoonlijke sociale uitwisselingen. De merken waarvan de vertegenwoordigers de expo konden bijwonen en met Chinese klanten konden overleggen, hebben een voordeel ten opzichte van de bedrijven die niet in staat waren China te bezoeken. We hopen dat veel overzeese fruitleveranciers het potentieel van de Chinese markt zien en naar Shanghai komen voor een open gesprek over de ontwikkelingen in de sector," aldus Huang.
Voor meer informatie:
Mr. Huang - lid organisatiecomité
Shanghai International Fruit Expo
[email protected]
www.fruitexpo.cn