VLAM organiseerde op 8 en 9 november een bezoek aan Londen voor bedrijven uit de aardappel-, groente- en fruitsector. Exporteurs en veilingen kregen tijdens deze tweedaagse tour de kans om persoonlijke contacten te leggen op de Britse markt. Onder ruime belangstelling kregen de deelnemers de kans om opportuniteiten en nieuwe trends in het Britse retaillandschap te ontdekken.
The times they are a changin’
Er beweegt heel wat op de Britse retailmarkt en daar hebben Covid en de Brexit een flink aandeel in. Tijdens deze tweedaagse VLAM-missie kregen de deelnemers voeling met de veranderingen op het gebied van e-commerce, verpakkingen, home delivery, assortiments-management, foodservice, discounters …
De tweedaagse tour startte met een workshop voor de Vlaamse deelnemers, FIT London, Fruitnet en Tesco. Opvallend veel tijd werd besteed aan het belang van duurzame verpakkingen en consumentengedrag in het VK. De interessante inzichten van Tesco en Fruitnet konden de volgende dag tijdens de retailtour meteen afgetoetst worden aan de realiteit, wanneer de delegatie het assortiment AGF-producten in de rekken ging bekijken.
Dag twee startte al heel vroeg met een uitgebreide rondleiding aan de New Covent Garden Market en op maat uitgewerkte gesprekken. New Covent Garden Market is in volle ontwikkeling en de hallen worden volledig vernieuwd. Binnen enkele jaren zal de hele markt een gedaanteverandering gekregen hebben waarbij de nieuwe hallen ook omringd worden door sectorgerelateerde bedrijven.
Inspiratietour
Met eigen ogen de markt ontdekken is uiteraard onontbeerlijk tijdens een inspiratietoer. Tijdens de retailtour was er opvallend veel interesse van de retailers zelf. Niet enkel de storemanagers maakten hun opwachting, maar vaak kwam ook de aankoper ter plaatse om eindelijk na twee jaar nog eens potentiële en bestaande leveranciers van het continent te ontmoeten.
VLAM voorzag afspraken met Asda, Sainsbury, Tesco, Morrisons, Whole Foods, Marks and Spencer en Waitrose. De groep bezocht ook een Amazon-verdeelpunt van de supermarkten. Bij bijna alle retailers waren Belgische producten te vinden, zowel groenten, fruit als aardappelproducten.
De delegatie ging ook een kijkje nemen bij de Duitse discounters, die steeds meer marktaandeel winnen. Het belang van Aldi als prijszetter was zeer opmerkelijk. Als slot van de inspiratietour stond een producent van kruiden en kiemgroenten op het programma, waarbij de productie onder de grond gebeurde, pal in het centrum van London. Ook in het VK is dit een opkomende markt.
VLAM blikt alvast terug op een geslaagde inspiratietour die bij de deelnemers smaakte naar meer van dit soort VLAM-initiatieven op bestaande markten.
Bron: VLAM