Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Veertig jaar is een bijzonder lange tijd, en tóch is het heel snel gegaan”

In het jubileumjaar van The Greenery en Coforta viert ook Frans (algemeen directeur Hoogsteder Groep) zijn jubileum. Hij neemt ons mee in die 40 jaren die voorbij gevlogen zijn. Frans startte zijn loopbaan in de optiek, waar hij 6 jaar glazen en monturen verkocht. “Tot ik door mijn broer werd gevraagd de Franse markt op te bouwen bij Hoogsteder. Dat was een uitdaging: het commerciële was de enige overeenkomst met mijn eerdere werk. Maar, het bleek precies wat ik nodig had.”

Dingen durven doen
“Ik zei: ‘over 3 maanden spreek ik Frans, dan beginnen we’. De Fransen zijn niet de meest geduldige mensen als je hun taal niet goed spreekt. Mijn zus was lerares Frans in die tijd; dat hielp. Evenals mijn wekelijkse bezoeken aan de Alliance Française. In de praktijk leer je echter het meeste van je fouten. Het moet niet te veel geld kosten, maar je moet wél dingen durven doen. Niet alleen in taal, maar in alles wat je doet.”


Felicitaties van Steven Martina

Van manusje-van-alles naar directeur
“In het begin was ik junior inkoper en -verkoper. Ik was manusje-van-alles. Zo werkte ik mee in de loods en deed het transport, was bij de administratie betrokken: alle afdelingen heb ik doorlopen. Vergis je niet, we hadden destijds slechts 1 computer voor de boekhouding, en deden verder alles via de telex - nog zonder mobiele telefoon - en op de typemachine. Zoals douanepapieren en vrachtbrieven in orde maken. Je moest met je vrachtauto’s op tijd bij de grens met Frankrijk zijn, want die ging om 10 uur ’s avonds dicht. Als dat misging moest je creatief zijn om het toch voor elkaar te krijgen.”

Alsof het mijn eigen bedrijf is
“In 1997 werd ik directeur bij Hoogsteder en ik heb er altijd gewerkt alsof het mijn eigen bedrijf is. Dus let je goed op wat je doet en de mensen om je heen instrueer je nét zo. Medewerkers vraag ik vaak: ‘Zou jij deze deal ook maken als je voor jezelf werkte?’. Die gedachte moet je in de commercie altijd meenemen. Toen ik begon was de omzet 10 tot 12 miljoen gulden. Nu zitten we tegen de 150 miljoen euro. Dat is nogal een verandering. Mijn uren per week? Geen idee, je bent er eigenlijk altijd mee bezig. Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mij die ruimte geeft.”

Creatieve oplossingen bedenken
“In mijn jonge jaren was ik een goede voetballer en een veel scorende spits. Ik had heel graag ook internationaal op hoog niveau gespeeld. Maar de groenten- en fruitexport is zeker vergelijkbaar met de Champions League als het gaat over scherpte, teamwork, creativiteit én doorzettingsvermogen. En dat is dan denk ik wél goed gelukt. Als íets niet in strakke kaders past, is het wel de groenten- en fruitsector; elke dag is anders. Het weer is van grote invloed. Je krijgt elke keer nieuwe uitdagingen en ik bedenk graag creatieve oplossingen.

Tegen mijn mensen zeg ik vaak: ‘Je moet soms even met het riet mee wuiven, dat veert vanzelf weer terug’. De veranderingen in onze sector – schaalvergroting, verandering van de leiding, aangepaste strategieën - zijn dermate groot geweest dat je móet veranderen. Het liefste voor de markt uit; dat is niet altijd eenvoudig. Dat wij als bedrijf nog altijd fier overeind staan is wel heel bijzonder, overigens.”

Trots en dankbaar
“Ik kan niet genoeg benadrukken hoe dankbaar ik ben dat ik dit al zó lang heb kunnen doen samen met fantastische collega’s. Ik ben supertrots op hen, en op hun loyaliteit naar het bedrijf. De mensen bij ons bedrijf blijven lang, vaak meer dan 10 jaar. Dat tekent denk ik wel de sfeer. De juiste mensen op de juiste plek krijgen én een aantrekkelijk werkgever zijn: daar gaat het om. Als de tijd daar is wil ik de bedrijven zo goed mogelijk achterlaten. En de mensen op de juiste manier begeleiden naar hun rol in de toekomst.” En nu? Op naar het volgende jubileum:… in 2022 is Frans 25 jaar directeur van Hoogsteder!

Voor felicitaties: https://www.linkedin.com/posts/the-greenery_jubileum-groente-fruit-activity-6876438717129748480-W0z7  

Publicatiedatum: