Tholen - De Duitse conveniencesector heeft de voorbije jaren een geleidelijke groei doorgemaakt. Bijgevolg is er een groeiende vraag naar snijmachines voor de efficiënte, hygiënische verwerking van de AGF-producten, veelal afkomstig uit binnenlandse teelt. Ondanks de gestage ontwikkeling van dit marktsegment is er nog een wereld te winnen, voorziet Bernd Vonhof, die als vertegenwoordiger van vijf machineleveranciers Duitse aardappel- en groenteverwerkers terzijde staat.
"Als aanspreekpunt breng ik leveranciers en klanten bij elkaar: projectaanvragen komen ofwel vanuit de klant dan wel vanuit de leverancier en variëren van heel specifiek tot breed en abstract. Daarbij richten we ons zowel op de kleine, beginnende groenteverwerker alswel de grote verwerkende industrie. Zo kom ik ook veel bij verwerkers die niet direct een machine nodig hebben, om te kijken waar we op termijn iets voor hen zouden kunnen betekenen", aldus Bernd, die sinds 2009 onder de naam Tre-F de leveranciers Eillert, Finis, FAM, ICS en Foodeq vertegenwoordigt.
Bernd Vonhof vertegenwoordigt 5 machineleveranciers op de Duitse markt.
Procesoptimalisatie in de AGF-verwerking
Volgend Bernd is er in Duitsland momenteel een interessante verschuiving zichtbaar: "Een toenemend aantal telers ziet mogelijkheden om de eigen oogst te verwerken tot halffabricaten. Vanuit financieel oogpunt levert het product voor de teler meer op en ook het restafval kan in veel gevallen worden gebruikt. Ook voor de industriële verwerker is deze structuur lucratief met het oog op procesoptimalisatie: die heeft namelijk op zijn beurt een deel van de verwerking uitbesteed en daarnaast minder afval."
Export van aardappelproducten floreert
Met name in de uien- en aardappelverwerking ziet Bernd vandaag de dag veel potentie. "Aardappelproducten gaan op grote schaal richting Azië, aangezien de aardappel vanwege waterschaarste als interessant alternatief voor rijst wordt beschouwd. Er zijn onder meer in China frietfabrieken in aanbouw, maar de komende 10 jaar zal men nog niet zelfvoorzienend zijn. In Europa is de frietmarkt min of meer verzadigd, al heeft Duitsland natuurlijk wel een unieke positie met zeer specifieke aardappelproducten als Knödel, Puffer en Reibekuchen."
Convenience groeit geleidelijk
Convenience was in de Duitse foodretail lange tijd een ondergeschoven kindje: nog altijd neemt convenience in vergelijking met Nederland slechts een beperkt deel van het supermarktschap in beslag, weet Bernd. "AGF-producten leggen in Duitsland dikwijls veel langere afstanden af, waardoor de verslogistiek onvergelijkbaar is met Nederland. Daarnaast heeft men een andere eetcultuur: de Duitse consument is vaak nog sceptisch als het gaat over versproducten die langer houdbaar zijn, het marktaandeel van diepvriesproducten is daarentegen veel groter. Ook dit is echter langzaam aan het verschuiven."
Voor meer informatie:
Bernd Vonhof
Tre-F foodmachines BV
Spoorstraat 21
NL-7051 CG Varsseveld
+31 (0)6 20 44 42 49
[email protected]
www.tre-f.com