Berlijn is met ongeveer 3,7 miljoen inwoners de dichtstbevolkte stad van Duitsland en heeft een overvloed aan verschillende horecagelegenheden. Het zijn vooral deze bedrijven die door de maatregelen en effecten van Corona worden getroffen. Dit werd ook opgemerkt door horecaleveranciers zoals Thomas Franz van Früchte Franz op de Berlijnse groothandelsmarkt. "De verkoop is een beetje stiller op het moment. Over het algemeen is er overal wat meer terughoudendheid. De stemming onder onze klanten is vrij slecht, vooral omdat wij uitsluitend aan de horeca leveren." De stemming op de groothandelsmarkt is momenteel ook enigszins somber.
Franz vermoedt dat de gespannen situatie, vooral voor de horeca, tot februari zal voortduren. "In de horeca kan de kerstbusiness alleen floreren als er ook kerstvieringen zijn," zegt Franz. Hij zegt dat hij van verschillende restauranthouders te horen heeft gekregen dat alle grote kerstfeesten zijn afgelast. "Men is natuurlijk ongerust. Enerzijds willen bedrijven soms niet dat hun werknemers meerdere uren ergens bij elkaar zitten, en anderzijds is het met de huidige temperaturen niet zo gemakkelijk om de hele zaak naar buiten te verplaatsen."
Aan het begin van het jaar zag het er voor Früchte Franz ook niet bijzonder rooskleurig uit. "We hadden Corona-subsidies moeten ontvangen, maar het betalingsproces duurde maanden, waardoor we bang waren dat we ons bedrijf zouden moeten sluiten. Als de subsidies nog later waren gekomen, hadden we ons bedrijf niet met eigen middelen kunnen steunen." In juli/augustus en oktober/ november kon hij genoeg omzetten om weer op eigen benen te kunnen staan. "Maar sinds december ziet het er weer somber uit." Franz is blij dat hij niemand hoefde te ontslaan. Het is echter niet mogelijk gebleken om tijdelijke posities en gaten door pensioneringen in te vullen.
Overal stijgende kosten en prijzen
"De kwaliteit van de peterselie en bieslook is goed," zegt hij. Het bedrijf betrekt momenteel peterselie uit Italië; bieslook komt deels uit Israël en deels Egypte, maar Franz zegt dat hij met alle producten bevoorradingsproblemen heeft. "Het probleem zit hem niet in de specifieke producten, maar veeleer in de logistiek. Als je het volume niet bij elkaar kunt krijgen, d.w.z. als de vraag of het aanbod er niet meer is, dan dunt het hele systeem vanzelf uit. Trouwens, ik kan geen product bedenken dat niet duurder is geworden. Vooral bij exoten komen de logistieke kosten sterk naar voren," zegt Franz. In het verleden zou Franz veel meer exoten hebben verkocht, maar nu zijn klanten meer geïnteresseerd in standaardproducten.
Voor meer informatie:
Thomas Franz
Alfred Franz - Thomas Franz e.K.
Beusselstraße 44 N–Q
10553 Berlijn (Moabit), Duitsland
Tel: +49 (0)30 39 60 210
[email protected]
fruechte-franz.de