Tholen - In het verleden importeerde Guhan Ramachandran Nieuw-Zeelandse Royal Gala-appelen voor de supermarktketens in India. Vandaag de dag heeft Komatha Fresh een vestiging in Amsterdam en maakt het bedrijf zich op voor de import van Indiase druiven om de Europese retailketens te voorzien. "Onze lokale aanwezigheid is een groot voordeel. Vorig jaar hebben we dertig containers geïmporteerd en hadden we een erg goed seizoen en dat hopen we dit seizoen verder uit te breiden."
De druiven worden verpakt in een modern pakstation in Mohadi (Nashik). De totale verwerkingscapaciteit van het pakstation is ruim 200 containers. Komatha biedt naast de Thompson Seedless de volgende variëteiten aan: Ganesh (wit pitloos), Sharad, Jumbo (zwart pitloos), Flame, Crimson, Fantasy (rood pitloos) en Sonaka (langwerpig). Ook granaatappelpitten uit India behoren tot het assortiment van Komatha Fresh. "Onze belangrijkste markten zijn Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Nederland en België."
"Omdat we onze telers kennen en zelf de kwaliteitscontrole en de verpakking doen, zijn wij zeker van de kwaliteit van ons fruit", benadrukt Guhan. "Zeker in de druivenbusiness is dit belangrijk. Elke supermarkt hanteert weer zijn eigen bovenwettelijke MRL-normen en door de kwaliteitscontrole zelf in eigen hand te houden, komen we niet voor verrassingen te staan. Een nieuwe ontwikkeling is dat we naast Sedex, Smeta en GlobalGAP ook bezig zijn met Fairtrade-certificering. Dat is een lang proces, maar komend jaar verwachten we Fairtrade-gecertificeerde druiven uit India aan te bieden."
De druivenoogst gaat in India bij ons in week 4 van start en vanaf week 5-6 zal het brixlevel geschikt zijn voor de Europese markt. Het Indiase seizoen loopt tot april. Momenteel ziet de druivenmarkt er positief uit. Het gros van ons druivenaanbod wordt verkocht in de supermarktprogramma's. Het voordeel is dat die momenteel nog gewoon tot 's avonds open zijn, dus Corona heeft in die zin geen negatief effect op onze afzet. Voor partijen die meer op de afzet naar de handelspartijen gericht zijn, is de situatie een stuk onzekerder", aldus Guhan.
"De logistieke situatie vormt een grote uitdaging. De vrachttarieven zijn verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Iedereen vecht om voldoende vrachtruimte en onze producten kunnen geen lange vertragingen verdragen. Gelukkig hebben wij goede afspraken met Maersk kunnen maken. We werken alleen met Maersk. Niet iedereen snapt het dat we maar met één rederij werken, omdat het teveel geld zou kosten, maar voor ons biedt het een kwaliteitsgarantie en we hebben onze vrachtruimte kunnen verdrievoudigen dit jaar."
Voor meer informatie:
Mayuresh Joshi (Engels)
Komatha Fresh
+31 (0)6 21 41 26 81
[email protected]
www.komathafresh.com