Naar aanleiding van de publicatie van het Franse Observatoire des prix de grande consommation, die melding maakt van een prijsstijging voor AGF-producten van +9% in twee jaar in Frankrijk, wil Interfel enkele cijfers toelichten en duidelijk maken dat de situatie voor Franse consumenten momenteel gunstig is: de AGF-prijzen zijn stabiel en er is voldoende aanbod.
In 2021 stabilisatie van AGF-prijzen
Interfel wil licht werpen op de prijsstijging van 9% voor AGF-producten die plaatsvond tussen 2019 en 2021. Ondanks de hogere teel- en productiekosten (energie, verpakkingen) en de problemen in verband met klimaatverandering, is de prijs van AGF-producten vergeleken met de stijging van +7,6% tussen 2019 en 2020 tussen 2020 en 2021 vrijwel stabiel gebleven (+0,7%). De INSEE-cijfers laten – hoewel ze iets anders zijn dan de Kantar-cijfers – ook een significante daling zien in de prijzen voor AGF-producten ten opzichte van de stijging van vorig jaar (2021 vergeleken met 2020). Dit betekent dat de prijzen zich in 2021 hebben gestabiliseerd.
De consumptie van AGF-producten heeft te lijden gehad onder een algeheel gecompliceerd klimaat met een verandering in eetgewoonten als gevolg van de crisis. Dit alles leidde van 2020 tot 2021 tot een daling van de consumptieaantallen per huishouden (-3,7%). Hoewel de verschillende lockdownperioden bijzonder gunstig waren voor het thuiskoken en de consumptie van AGF-producten, begint deze trend op dit moment aan kracht te verliezen (dit staat ook wel bekend als het fenomeen ‘kookmoeheid’).
Ondanks dat zijn de AGF-prijzen voor consumenten momenteel bijzonder aantrekkelijk. De retailprijzen zijn gunstig met -16%/2021 voor witlof, -21%/2021 voor prei en -8%/2021 voor wortelen en de kwaliteit van de AGF-producten is ook goed. De sector raadt consumenten dan ook aan om nu veel groenten en fruit te kopen
AGF-voucher voor ‘gezonde en duurzame boxen’
Het consumeren van AGF-producten is goed voor de gezondheid. Kansarme bevolkingsgroepen moeten daarom, behalve tot de regelingen in het kader van de PNNS-doelstellingen, toegang hebben tot dezelfde consumptiemogelijkheden als kansrijke bevolkingsgroepen. Om deze reden zijn er AGF-vouchers ontwikkeld. Deze AGF-vouchers zullen worden uitgedeeld aan de meest kwetsbare gezinnen, om precies te zijn aan de 5.800.000 mensen die ook al een energievoucher krijgen. Op deze manier steunt Interfel de Association Familles Rurales die de Franse regering heeft verzocht om in een zo kort mogelijk tijdsbestek het telen van AGF-producten via een financiële vergoeding aan de telers extra te ondersteunen.
Voor meer informatie:
interfel.com
Foto: © Pixabay