De wereld is een nieuwe citrussoort rijker. Alizza Fruit is een kruising tussen een mandarijn en pomelo en werd ontwikkeld door het prestigieuze Volcani Instituut in Israël. De rechten van het fruit worden exclusief beheerd door Genenis Innovation en het ras wordt in Spanje geteeld door de multinational AM Fresh.
"Alizza Fruit kenmerkt zich door haar royale formaat, aantrekkelijke oranje-gele kleur, dunne gladde schil en smeltende vruchtvlees dat een unieke smaak heeft. Het fruit is bovendien pitloos en heeft een enorm hoog sapgehalte, een kenmerk dat consumenten zal verrassen," zegt David Alba, directeur van Genesis Innovation.
Het fruit wordt hoofdzakelijk tussen december en maart geoogst in citrusteeltgebieden op het noordelijk halfrond. "Momenteel zijn we van plan om het vooral in Spanje en Zuid-Afrika te telen, zodat we kunnen garanderen dat het fruit zowel in de zomer- als wintermaanden in het winkelschap ligt," vertelt Alba.
"Deze nieuwe fruitsoort is zo uniek en bijzonder dat zij uitgekozen is als eerbetoon aan de Israëlische onderzoeker Aliza Vardi, een uitzonderlijke vrouw met een vooruitziende blik en tevens één van de meest gerenommeerde veredelaars van citrusrassen in de geschiedenis," zegt Patricia Sagarminaga, directeur marketing en communicatie van AM Fresh.
"Zij wordt door velen als de 'redder' van de Israëlische citrussector beschouwd. Haar bijdrage aan de sector gaat nog veel verder, aangezien veel van de rassen uit haar veredelingsprogramma nu met veel succes wereldwijd worden geteeld."
Alizza wordt momenteel in het VK, Duitsland en Spanje op de markt gebracht. "In dit eerste jaar ligt onze prioriteit bij het verhogen van de beschikbaarheid op markten om zo consumenten te interesseren en hen een nieuwe, uitzonderlijke eetervaring binnen de citruscategorie te bezorgen. We hebben de website www.thealizzafruit.com geïntroduceerd, evenals het Instagramaccount @thealizzafruit en een consumentenenqûete om zoveel mogelijk essentiële feedback te krijgen over ons nieuwste citrusras, nu het organiseren van proeverijen in winkels vanwege de pandemie onmogelijk zijn," legt Patricia uit.
"We hebben het over een geheel nieuwe fruitsoort die de citruscategorie op zijn kop zal zetten, en consumenten op internationale markten zal verrassen en veroveren," zegt Alba. "Nooit eerder kwamen een royaal formaat, hoge kwaliteit en sappigheid op deze manier samen in een citrusras. De smaak van Alizza is moeilijk te omschrijven, maar doet denken aan het zoete van mandarijn (met de tropische noten van de verwante Orri-mandarijn), sinaasappel met een hint van grapefruit. Consumenten zullen ongetwijfeld blij verrast zijn door het hoge sapgehalte van Alizza en het feit dat de vrucht makkelijk uit te persen en pitloos is."
Alba legt uit dat Alizza Fruit naast haar buitengewone kenmerken nog andere geheimen heeft waarmee zij zich onderscheidt. Het Instituut voor Moleculaire en Cellulaire Biologie van Planten in Valencia (IBMCP) voerde meerdere analyses uit die bevestigden dat het sap een hoge mate van antibacteriële en antimicrobiële activiteit vertoont tegen bacteriën van de Pseudomonas genus-groep (die verantwoordelijk zijn voor ruim de helft van de luchtweginfecties en longontstekingen bij de mens). Bij in vitro-testen bleek de werkzaamheid van het sap ongeveer half zo sterk te zijn als dat van het antibioticum tetracycline.
"Volgens deze analyses biedt Alizza Fruit dus mogelijkheden als natuurlijk antibacterieel middel. De analyses van het IBMCP bevestigden bovendien de afwezigheid van furanocumarinen in deze fruitsoort, waardoor deze ook kan worden gegeten door mensen die vanwege bepaalde medicatie geen grapefruit mogen consumeren," benadrukt Alba.
Alizza zal bij drie retailketens te koop zijn: Marks & Spencer (VK), Edeka (Duitsland) en Eroski (Spanje). "We hebben een fraai merk gecreëerd als eerbetoon aan haar schepper, waarmee we de opbeurende smaak en ongekende zintuigelijke ervaring van Alizza willen overbrengen. We hebben Alizza Fruit en haar prominente verpakkingsontwerp veel aandacht gegeven op digitale platforms. Het premium fruit zal bij honderden winkels op de Europese markt waar het wordt gelanceerd verkrijgbaar zijn," zegt Patricia Sagarminaga.
Momenteel wordt het ras uitsluitend in Spanje geteeld door AM Fresh. "We proberen echter samen te gaan werken met bedrijven in Spanje en Zuid-Afrika zodat we het seizoen van Alizza kunnen verlengen. We selecteren onze teellocaties op basis van de meest optimale bodem- en klimaatomstandigheden om er zeker te zijn van een consistent hoge productkwaliteit," aldus Alba.
Voor meer informatie:
David Alba, CEO
Genesis Innovation Group
[email protected]
citrusgenesis.com
Patricia Sagarminaga
Group Director Marketing & Communications
AM FRESH Group
[email protected]
www.amfresh.com