Tholen - Een jaar na de fusie tussen CARGOBOSS en van Daalen transport heeft het bedrijf, onder de naam BosDaalen, zich in hectische tijden door kunnen ontwikkelen. "Je ziet dat je als groter bedrijf toch meer aantrekkingskracht hebt, waardoor we het afgelopen jaar zeker wel stappen in het bedrijfsproces hebben kunnen zetten", vertelt Gerard van den Bos, samen met Aris van Daalen directeur van BosDaalen. "Toch blijven we graag dat familiebedrijf, waarbij je de directeuren gewoon tegen het lijf loopt op de werkvloer. Dat is volgens ons uitermate goed te combineren."
De gevolgen van de pandemie zijn voor het transportbedrijf in het Westland redelijk beperkt gebleven. "De export van planten viel begin 2020 nog wel wat weg, maar in 2021 is het totale volume behoorlijk gestegen. Wel zagen we een verschuiving in afzet richting de retail", vertelt Aris van Daalen. Voor Bosdaalen, dat naar Duitsland, Zwitserland en Noord-Frankrijk rijdt, lagen de grootste problemen tijdens corona op het vlak van personeel. "Hier moet je als bedrijf echter op inspelen. Wij hadden natuurlijk net als iedereen problemen met ziekte door corona. Daarom hebben we een speciaal coronateam geformeerd, dat ervoor zorgt dat alles op de werkvloer in goede banen wordt geleid. Denk hierbij aan naleving van de maatregelen en schakelen bij ziekte. Bovendien willen we graag met ons personeel meedenken."
Gerard vult aan: "Je ziet ook dat 25 tot 30% van de werknemers door deze periode zijn gaan nadenken over de balans van werk, sociaal en financieel. Mensen die minder willen werken of liever niet dagen van huis zijn. Dan moet je samen kijken naar een passende oplossing. Zo kun je als bedrijf sturen om optimale werkomstandigheden te creëren. We hebben daarom ook een chauffeurscoach, die de nieuwe aanwas begeleidt. Bovendien bieden we slaapaccommodaties voor onze buitenlandse chauffeurs."
Aris van Daalen (links) en Gerard van den Bos (rechts)
Op het gebied van digitalisering maakt het bedrijf ook stappen. "Tegenwoordig zijn diensten als Thuisbezorgd of Picnic 'booming'. Zij maken gebruik van apps, waarbij je een melding krijgt zodra de bestelling de deur uit is. Dit is een dienst, die wij ook willen aanbieden, maar dan betreffende afwijkingen in product en aanlevertijden. Natuurlijk zijn er bij ons proces veel statussen, waarmee je de klant op de hoogte zou kunnen houden, maar wij kiezen ervoor om de klant niet te overbelasten met onnodige informatie. Zo hebben we een app waarop de chauffeur gelijk aangeeft als er iets mis is. Hij maakt hier een foto van en dan kunnen we dat gelijk direct doorspelen aan de klant. Als er bijvoorbeeld een mankement is van bepaalde goederen of de levering is een uur verlaat, wil je dit direct aan de klant door kunnen geven. We zijn hard bezig om dit volledig te integreren in onze dienstverlening. Hier zijn we, mede dankzij onze mentorchauffeurs, niet ver vandaan", aldus Aris.
Wat betreft de toekomst wil de transporteur voornamelijk uitbouwen in de landen waar ze sterk zijn. "In Duitsland, Zwitserland en Noord-Frankrijk verwachten wij nog door te kunnen groeien. Scania heeft bijvoorbeeld lang bij ons in het pand gezeten. Zij gaan er binnenkort uit, waardoor wij dat deel kunnen gebruiken voor onze eigen groei. Wij kunnen dan verder, maar zij ook."
Op een apart stuk van haar terrein verhuurt BosDaalen ook aan Karsten Europe. "Zij hebben een lange tijd 7 docks met kantoorruimte en koelopslag gehuurd van ons, maar gaan eind december weg. Hier zouden we wel graag een nieuwe huurder voor zien, want de 5 verschillende koelcellen zijn ideaal voor groenten en fruitopslag. Hier kunnen we vast een bedrijf erg gelukkig mee maken", besluit Gerard.
Voor meer informatie:
Gerard van den Bos
Aris van Daalen
BosDaalen
Transportweg 25
2676 LM Maasdijk
Tel: +31 (0)174 52 50 25
dir@bosdaalen.nl
www.bosdaalen.com