Tholen - Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Binnen de AGF-sector is het aandeel vrouwen op commerciële en directiefuncties nog altijd beperkt. Daarom zetten we in elke editie van ons vakblad Primeur een AGF'ster in het zonnetje. Hoe ervaren ze het in deze mannenwereld? Zijn die verschillen helemaal geen issue of kan het wat relaxter? Hieronder een paar quotes van de AGF’sters die afgelopen jaar in Primeur stonden.
En dit jaar ook een speciale vermelding voor Tatsiana Lysenka van Fruit Queen en haar drie eveneens (twee vrouwelijke en een mannelijke) Oekraïense collega's het geen optie vond om niets te doen aan de huidige oorlog in hun vaderland en een hulpactie op touw zette om spullen en voeding te leveren aan Oekraïne.
“Dat mannen liever geen zaken doen met een vrouw hoor je soms nog wel, maar ik heb die ervaring niet. Wat belangrijk is, is dat je de persoon waarmee je zaken doet, goed moet aanvoelen. Bij de één kun je lang blijven morrelen aan de prijs, terwijl je bij een ander persoon precies moet weten hoever je kunt gaan. Vrouwen kunnen dat natuurlijk net zo goed als mannen, misschien krijgen ze wel meer voor elkaar,” Danitsja Mulder, accountmanager bij EFP International in Primeur 1 2021.
Als een typische mannenwereld heeft Yeliz de AGF-sector niet ervaren. “Ik ben geen ‘dino’ in de sector natuurlijk, maar bij ons is de verdeling altijd zo ongeveer 50-50. Misschien dat het vroeger anders was, maar bij moderne bedrijven die met de tijd meegaan is het volgens mij geen issue meer.” Het was wel zo dat Yeliz in eerste instantie voor een project werd ingehuurd waar ze een man voor in gedachten hadden. “Of een pittige tante, dus ze namen me toch. Ik moest naar de groothandelsmarkten toe en daar beginnen ze natuurlijk heel vroeg. Als moeder is dat soort werk vanwege de zorg voor de kinderen lastiger om te combineren, maar ze hadden een heel schema voor me gemaakt, zodat dat lukte en dat was heel prettig”, Yeliz Kaya, Product & Account manager Eminent Food.
Ook voor Marianne van der Gragt (Managing Director New Green Overseas) is en was werken in een mannenwereld geen issue: “In mijn beginjaren vond ik het wel heel erg belangrijk om precies te weten waar ik het over had, zodat dat geen aanleiding tot discussie zou zijn. Andersom maakt het bij mannen waarschijnlijk meer indruk dat ze met een vrouw te maken hebben. Meestal weten ze mijn naam altijd te onthouden, terwijl ik natuurlijk veel meer mannennamen moest onthouden.”
Helien Verhagen, Managing Director/DGA East4Fresh, groeide op in de AGF-wereld en vindt dat de AGF-sector een stuk relaxter kan. “Het is een heel harde en directe wereld. Er wordt rücksichtslos verteld wat een ander van je vindt, of dat wel of niet gegrond is. Je moet het als vrouw zijnde goed aanpakken om je daarin staande te houden. Mannen hebben echter ook emoties, maar zijn in hun opvoeding geconditioneerd die niet te tonen. Maar als je die AGF-ers hoort bulken aan de telefoon, is dat geen normale, maar een stressreactie. Mindfulness leert je afstand te nemen van emoties en daar hebben zowel vrouwen als mannen baat bij. Je bent niet alleen met groenten en fruit bezig, maar met jouw innerlijke groei.”
Susan van Horssen (Senior Account Manager AGF bij Fossa Eugenia) zit soms strak in het pak aan tafel bij supermarktinkopers, om de volgende dag met laarzen aan het veld in te gaan bij de teler. In beide werelden nemen mannen over het algemeen de beslissingen. “Je moet een sterke relatiebouwer zijn. Dat is zeker zo belangrijk als een verkoop scoren. Als de klantrelatie op orde is, sta je ook bij ‘Koning Inkoop’ met een voet binnen en krijg je de kans om te verkopen. De relatie met de teler moet ook goed zijn, die zit niet te wachten op iemand in het pak die vertelt wat de vereisten zijn. Ik vind het juist leuk om in deze totaal verschillende werelden zaken te doen. Het feit dat ik als vrouw tussen de mannen rondloop helpt eerder dan dat het tegen me werkt, er is daardoor toch een soort gunfactor, denk ik.”
Ria van Donkelaar manager bij AGF-Horecagroothandel Roelofsen, komt weinig vrouwen tegen in de werksfeer, maar ook weinig jongeren. “Een bedrijf staat en valt met hoe je je team samenstelt. Als die jongens het goed met elkaar kunnen vinden, bereik ik meer dan het organisatorisch op een hele zakelijke manier aan te vliegen met een verdienmodel of groter groeien. Betrokkenheid, kwaliteit, service en focus op langdurige relaties zijn een must in de AGF-branche. We kijken vooral naar de samenstelling van het team, het kennisniveau en onze professionaliteit. Qua organisatie heb ik hierin het voortouw genomen. Dat gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer. Dan moeten de mannen een beetje tandenknarsen, dus ik geloof wel dat ik mijn mannetje sta.”
Al doende leert men is voor Maud Schiltmans Human Resource Director bij Looije Verpakkingen de perfecte slogan. “Leren door te doen, waarin fouten maken mag. Waar je struikelt, ligt je schat begraven”, vertelde ze in Primeur 7/8 van 2021. “Het is in deze branche essentieel dat je stevig in je schoenen staat. Het is een snelle markt waar je direct op moet inspelen. Maar achter die daadwerkelijke business schuilt een hele organisatie. Ik ben blij dat ik met mijn opgedane kennis en ervaring, samen met de teams, kan zorgen voor een professionaliseringsslag en het bedrijf verder kan laten groeien.”
“Als je van actie houdt en je kunt wat druk aan, dan kan je als vrouw prima je mannetje staan in deze branche”, zegt de uit Mexico afkomstige Daniela Aguirre, Sourcing Specialist bij TripleF Fruit. Zij is trots om als een van de weinige vrouwen op een commerciële positie te werken. “Niet alleen op deze jonge leeftijd, maar ook als expat waar ik de enige buitenlander in een Nederlands team ben. Het is een grote uitdaging geweest om mezelf in een andere cultuur te ontwikkelen, samen met een taalbarrière die in het begin zeer frustrerend kan zijn. Het is het uiteindelijk allemaal waard en ik heb het geluk dat ik een grote steun heb aan het team bij TripleF.” Het valt haar wel op dat de dominantie van mannen in de AGF-commercie vooral Nederland betreft. “Bij ons bedrijf ben ik de enige vrouw. In landen als Spanje, Duitsland, Frankrijk heb ik juist veel te maken met vrouwen die in commerciële functies werkzaam zijn.”
Judith Haarman, verantwoordelijk voor inkoop en verkoop van exoten uit mediterrane landen voor Bud Holland, ziet dat vrouwen meer terrein winnen. “Vrouwen verbinden en bewandelen een zo effectief mogelijke weg naar het resultaat, daar kunnen mannen nog wel wat van leren.” Het werken tussen de mannen is voor Judith nooit een probleem geweest. “Zolang je als vrouw maar duidelijk je grenzen aangeeft en als het nodig is, van je af kan bijten. Je moet niet te lief zijn. Mannen zijn direct, maar juist die klare taal spreekt mij erg aan. Laat je als vrouw zijnde vooral niet afschrikken door de soms harde/stugge houding van mannen. Het is een leuke, veelzijdige functie die valt en staat met goede communicatie. En praten… daar zijn wij vrouwen juist heel goed in!”
“In de AGF merk ik dat we niet echt gewend zijn om elkaar op te zoeken. Hierbij een oproep: laten we elkaar meer opzoeken, waardoor we van elkaar kunnen leren en vooral ook interessante gesprekken kunnen hebben, want uiteindelijk draait het om samenwerking in de keten waar we allemaal profijt van hebben!”, zegt Mariska Werring, sales director bij Leo de Kock die niet bang is voor een stevige discussie. “Ik heb altijd mijn eigen visie gevolgd en dit met volledige commitment gedaan. Wat ik belangrijker vind is dat diegene verstand heeft van zijn of haar vak en dit ook met toewijding doet. De juiste persoon op de juiste plaats. Het zou de branche wel sieren wanneer er meer vrouwen komen werken. Het zou goed zijn om vooral de afwisseling en de doorgroeimogelijkheden te benoemen om onze branche in een nog positiever daglicht te zetten. Dan komen de vrouwen vanzelf wel.”
Dat je als vrouw in de AGF geacht wordt je mannetje te staan, heeft nooit een rol van betekenis gespeeld in de carrière van Mila Den Engelsman, Auri bv. “Je moet natuurlijk wel een beetje lef hebben, want je kunt niet in een hoekje zitten wachten tot iets naar je toe komt. Als je iets wilt, dan doe je het gewoon. Gelukkig ben ik daar altijd bij geholpen door de mensen om me heen.”
Niet het man of vrouw zijn bepaalt of je succesvol kunt zijn in je werk, dat heeft meer te maken met de omgeving waarin je werkt. “Je moet altijd bij jezelf blijven. Zolang jouw manier van werken en persoonlijkheid passen bij de mensen met wie je samenwerkt, dan klikt het. Ik heb ook niet bij elk bedrijf even lang gewerkt. Ik kan moeilijk een spel spelen en heb altijd dingen gedaan die dicht bij mijzelf lagen.”
Geert Horsten, zelfstandig ondernemer van delicatesse en AGF-speciaalzaak Grappe de Raisins, is sinds 2008 via Trias verbonden met ondernemers in het minder welvarende zuiden van de wereld. Deze contacten houden haar met de “pootjes op de grond”: “Op het gebied van techniek zijn we in het westen ver voor. Qua engagement en vindingrijkheid zijn zij juist heel sterk. Van hun onderlinge samenwerking kun je heel wat opsteken. Veel ondernemers hebben het nu moeilijker door corona, maar kom op, wacht niet op de overheid. Ga verder met de middelen die je hebt. Het is voor ons nog altijd veel gemakkelijker dan voor hen, dus wees creatief.” Hoewel er grote verschillen zijn tussen continenten en landen, is het niveau van vrouwelijke ondernemers heel constant ziet ze. “Vrouwen onderling smeden heel snel en sterke banden.”
Moniek Wisse (accountmanager Retail & Foodservice bij Schaap Holland) kan prima haar mannetje staan binnen het team van mannelijke collega’s. “Ze houden wel een beetje rekening met me. Aan haantjesgedrag doe ik lekker niet mee.” Wat Moniek betreft heeft het eigenlijk alleen maar voordelen om als een van de weinige vrouwen werkzaam te zijn. “Net als ik zijn het nog meestal vrouwen die de boodschappen doen en voor het eten zorgen, dus je hebt goed zicht op wat daarin de trends en ontwikkelingen zijn en kan dat meenemen. Ik let altijd op wat in het schap gebeurt. Ook houd je automatisch meer rekening met vrouwen. We wilden bijvoorbeeld 10 kg zakken frites voor de foodservice gaan aanbieden, maar dat is voor die meisjes die vaak in een snackbar werken, veel te zwaar om te tillen. Daarom bieden we maximaal 5 kg zakken aan en ik weet zeker dat ze daar blijer mee zijn.”
Ben je of ken je AGF'sters die we in Primeur in het zonnetje kunnen zetten? Stuur dan een e-mail aan [email protected]