Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Massaontslag P&O Ferries ontregelt veerdiensten

De Britse rederij P&O Ferries heeft abrupt haar dienstverlening gestaakt en het directe ontslag aangekondigd voor 800 van de 2200 werknemers. Alle veerdiensten van P&O Ferries zijn gestaakt, waaronder Rotterdam - Hull en Dover - Calais. Vakbonden dreigen met acties en roepen hun leden op hun post aan boord van de schepen niet te verlaten. Evofenedex is verbaasd over het besluit tot het massaontslag en vreest de gevolgen van het stoppen met de veerdiensten. 

Het afgelopen jaar heeft P&O Ferries een verlies geleden van ongeveer 119 miljoen euro en ging het bedrijf gebukt onder de gevolgen van Brexit en de Covid-19-pandemie. Volgens de directie is het ontslag noodzakelijk om de onderneming weer rendabel te maken. Tegelijkertijd heeft het bedrijf aangekondigd dat een agentschap de werkzaamheden van de ontslagen werknemers overneemt. Volgens P&O Ferries zouden ontslagen werknemers via het agentschap weer aan de slag kunnen bij de rederij. De Britse overheid is verrast door de stap van P&O Ferries en probeert te bemiddelen tussen partijen.

Ontslag door middel van videoboodschap
Via de twitterpagina van de BBC lekte een filmpje uit van de ontslagboodschap die de bemanning op een van de schepen had ontvangen.

Ontregeling ferrytransport
Volgens evofenedex zorgt het abrupt stilleggen van de dienstverlening van P&O Ferries voor grote ontregeling van transport van en naar het Verenigd Koninkrijk. Reeds geboekte vracht moet worden omgeboekt en alle vervoer zal moeten uitwijken naar de andere veerdiensten (Stena Line, DFDS en CLDN) op andere locaties in het VK. Hierdoor is er kans op congestie en langere wachttijden bij de ferryterminals. Voor de verbinding Rotterdam – Hull zou Rotterdam – Killingholme via CLDN uitkomst kunnen bieden. Voor Calais – Dover is de Eurotunnel een alternatief.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: