We zijn inmiddels twee jaar verder, en de effecten van Covid-19 worden steeds beter zichtbaar. Ook in de groenten- en fruitindustrie zijn bedrijven gedwongen om zich aan te passen. Lockdowns, hamsterende consumenten, maar ook tekorten aan grondstoffen zetten de markt onder druk.
A-INSIGHTS heeft de data van de top 500 AGF-bedrijven uit West-Europa geanalyseerd en keek onder andere naar de groei, winst en omzet. "Intuïtie en ervaring zijn namelijk niet genoeg om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen: je hebt betrouwbare inzichten nodig. Met cijfers van 2015-2020 is de markt geanalyseerd en zijn de belangrijkste ontwikkelingen vastgelegd in een nieuw trendrapport. We delen hier graag een paar opvallende conclusies."
Consument gedreven groei
De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de trends die er al waren zijn uitvergroot. De belangrijkste consumentgedreven boost voor de groenten- en fruitindustrie is ontstaan uit de focus op een gezonde leefstijl. Juist de lockdowns hebben ertoe geleid dat dit bewustzijn onder consumenten is gegroeid. En niet alleen dat: de huisraad werd ruimschoots aangevuld, met als gevolg dat de verkoop van bevroren en geconserveerde groenten en fruit een, al dan niet tijdelijke, groei doormaakte.
De keten onder druk
Er is niet alleen groei te zien. De toenemende complexiteit in de wet en regelgeving in de keten vergroot de druk op de marges voor vrijwel alle spelers. Met name de telers pakken hier de grootste klap. Tel daar de huidige tekorten van grondstoffen en de toenemende inflatie bij op, en het wordt voor hen steeds lastiger om te overleven.
Nieuwe spelers in de markt
Toch is te zien dat juist nieuwe spelers in de markt kunnen profiteren. Bedrijven die hebben ingezet op een retailfocus hebben ondanks de pandemie kunnen groeien. Daarnaast is gebleken dat het belangrijk is voor bedrijven om te blijven vernieuwen. Neem bijvoorbeeld de extra rijpe avocado’s of de maaltijdpakketten die nu in de supermarkten te vinden zijn. Waarde toevoegen aan je product en een exclusiever of divers aanbod worden steeds belangrijker.
Het rapport gaat verder in op:
- Welke bedrijven de beste performance realiseerden in coronajaar 2020, en waarom.
- In welke ketenschakel het grote geld wordt verdiend, maar waarom ook daar de marges onder druk staan.
- Hoe je als bedrijf tactisch om kunt gaat met de snelle veranderingen in de markt.
Via deze link kun je het complete trendrapport gratis downloaden.
Voor meer informatie:
Miriam van der Waal
A-INSIGHTS
[email protected]