Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkten en restaurants merken nog weinig van inflatie

Hoewel consumenten de prijsstijgingen steeds meer in de portemonnee voelen en hun stemming naar een dieptepunt is gedaald, gaven ze in maart 2022 gecorrigeerd voor inflatie 21 procent meer uit dan in dezelfde maand in 2019. Dit blijkt uit de bestedingen van particuliere klanten van ABN AMRO.

De particuliere klanten van ABN AMRO besteedden afgelopen maand 17 procent meer in cafés en 6 procent meer in restaurants dan in dezelfde maand in 2019. Ook aan producten deden consumenten nog behoorlijke uitgaven. Aan elektronica werd 14 procent meer uitgegeven en kleding steeg met 6 procent ten opzichte van maart 2019. Bestedingen aan meubels laten ondanks forse prijsstijgingen toch nog een toename van 9 procent zien ten opzichte van maart 2019. Ook in supermarkten en voedingsspeciaalzaken werd meer uitgegeven dan in 2019, maar de groeicijfers vlakken wel af doordat consumenten ook weer meer naar de horeca gingen.
 
Bioscopen en musea waren minder in trek door het mooie weer in maart. Mensen gaan met mooi weer vaker naar buitenactiviteiten. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het veelvuldige bezoek aan attractieparken en dierentuinen, waar in maart juist 25 procent meer werd besteed dan in maart 2019. Een mogelijk belangrijkere reden dat het aantal bezoekers in musea nog niet is teruggekeerd naar het niveau van voor de coronacrisis is omdat mensen corona of griep hebben of bang zijn om besmet te raken. Bovendien missen musea in Amsterdam de bezoekers uit Azië, die vooralsnog wegblijven uit de hoofdstad. Deze negatieve percentages zijn dus vooral te verklaren door de naweeën van de coronacrisis.
 
Het consumentenvertrouwen is in maart gezakt naar -39, het laagste punt in negen jaar. Zowel het oordeel over het economische klimaat als de koopbereidheid, waaronder het doen van grote uitgaven, gingen achteruit. Toch blijven de bestedingen aan consumentengoederen nog op een hoog niveau, evenals een deel van de vrijetijdsbestedingen. Consumenten veranderen hun gedrag niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd overheen. Veel mensen zijn opgelucht dat ze weer naar de horeca kunnen na de afbouw van de coronamaatregelen. Ook voelen niet alle huishoudens de gestegen energieprijzen in de portemonnee omdat ze nog een contract tegen vaste tarieven hebben. Mogelijk wordt daarnaast het spaargeld aangewend dat tijdens de coronapandemie is opgepot. Een andere belangrijke factor is de arbeidsmarktkrapte. Grote baanzekerheid geeft mensen relatief veel zelfvertrouwen om uitgaven te doen.

Het verminderde consumentenvertrouwen weerspiegelt wel dat consumenten voorzichtiger worden; het lijkt een voorbode voor een daling in de bestedingen in de tweede helft van het jaar en in 2023.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: