Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sustainabilty manager Niklas Witte van Hamburg Süd

"Om het gehele end-to-end proces voor onze klanten te kunnen garanderen, breiden we onze luchtvrachtcapaciteit uit"

Rederij Hamburg Süd A/S hoort al zo'n 150 jaar tot de grote namen binnen de internationale containerscheepvaart en kan sinds kort naast de klassieke scheepvaart ook end-to-end logistiekoplossingen en zelfs luchtvracht aanbieden. Niklas Witte, Sustainability manager van Hamburg Süd, sprak met ons over de duurzaamheidsdoelen van het bedrijf en de uitdagingen op dit gebied voor de logistieke sector.


Niklas Witte. Foto: Hamburg Süd

Zeetransport nog steeds het duurzaamste
"Zeetransport is nog steeds de duurzaamste methode om producten te leveren. Maar om onze klanten het gehele end-to-end proces te kunnen garanderen, breiden we het aanbodpalet van onze logistieke producten tot en met luchtvracht uit. Dat wil zeggen dat we de gehele weg van de fabriek tot aan de eindgebruiker kunnen bestrijken. Daarbij hebben we onszelf ten doel gesteld om niet alleen de CO2-uitstoot van onze schepen drastisch te verlagen, maar ook om tegen 2030 bij één derde van onze luchtvracht gebruik te maken van duurzame brandstoffen. De luchtvaartindustrie staat nog in de kinderschoenen wat betreft alternatieve brandstoffen. Maar met de zogenaamde Sustainable Aviation Fuel zijn we op de goede weg", zegt Niklas. 

Verschillende ambities, verschillende snelheden
Maar hoe kan een dergelijk internationaal opererend bedrijf deze doelstellingen verwezenlijken? "Er zijn maar weinig landen op de wereld die ons in de weg staan als het om duurzaamheid gaat. Maar er zijn gewoon simpelweg verschillende ambitieuze doelstellingen. De EU wil bijvoorbeeld tegen 2050 klimaatneutraal zijn, terwijl bijvoorbeeld India dit doel heeft uitgesteld tot 2070. Iedereen is op dezelfde weg, maar met verschillende snelheden. Een feit dat we ook in ons dagelijkse werk kunnen zien", stelt Niklas vast. Hij noemt hierbij de green shipping corridor tussen Shanghai en Los Angeles als een toekomstgericht voorbeeld. "Ook al lijkt China in de publieke perceptie achter te lopen wat betreft sommige doelstellingen, op dit gebied zijn ze toch duidelijke pioniers."
Foto: Hamburg Süd

Eerste schip op groene methanol in 2023
De scheepvaartsector stoot momenteel zo'n 1,2 gigaton aan broeikasgassen per jaar uit, wat overeenkomt met de totale uitstoot van Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië samen. Wanneer de sector niets zou doen, zou deze uitstoot tot 2050 met circa 20% stijgen. De sector is tegenwoordig voor zo'n 3% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen verantwoordelijk. Zonder de reductieplannen zou dat in 2050 al 8% zijn.

"Wanneer men het 1,5 graden-doel wil halen, moet in de internationale scheepvaart de uitstoot van broeikasgassen tot 2030 met 45% gereduceerd worden en tegen 2050 moet er idealiter een netto-uitstoot van nul bereikt worden, hebben wetenschappers uitgerekend. De huidige moeilijkheid ligt echter juist in het bereiken van de doelstelling voor 2030. In de komende acht jaar is het dus zaak dat de optimale technologie ontwikkeld wordt om dit te bereiken, omdat het daarna alleen nog maar een kwestie is van de technologie verder op te schalen", aldus Niklas.

"Daarom heeft Maersk, en dus ook Hamburg Süd als onderdeel van de groep, zijn ambities dienovereenkomstig versneld. Ons oorspronkelijke idee was om tegen 2030 het eerste schip in gebruik te hebben dat wordt aangedreven door groene methanol. Dit doel hebben we nu zeven jaar naar voren gehaald zodat we dit al in 2023 aan kunnen bieden." De wetenschappelijke bevindingen worden echter nog niet in de doelen van de IMO (afkorting voor International Maritime Organization) weerspiegeld. Zo heeft de IMO momenteel geen netto-nul-in-2050 doelstelling. Daarom wil Hamburg Süd, samen met Maersk, het goede voorbeeld geven.

"We zien echter ook dat veel partners dit voorbeeld volgen. We willen immers al in 2040 broeikasgasneutraal zijn. Daarom is het ons doel om de emissie-intensiteit in de scheepvaart tegen 2030 met 50% te reduceren en in de terminal met 70% te reduceren. In onze magazijnen zelfs met 90%. Voor dit jaar zijn we zelfs van plan om ons eerste volledig klimaatneutrale magazijn te hebben", benadrukt Niklas.


Foto: Hamburg Süd

Biobrandstof in plaats van compensatie of LNG
In de zeevracht zal Hamburg Süd zich meer meer richten op het gebruik van biobrandstof in plaats van compensatie of LNG (liquefied natural gas; vloeibaar aardgas). Want compensatie pakt volgens Niklas het probleem niet aan bij de bron, het compenseert immers slechts de uitstoot. Velen zouden weliswaar in LNG investeren, maar het bedrijf wil ook geen fossiele brandstoffen overwegen, zelfs niet als overgangsoplossing. "Maar natuurlijk is er niet slechts één oplossing om de doelstellingen te bereiken. Ook in de toekomst hebben we een duurzame en diverse brandstofmix nodig." 

"Om de ommekeer te verwezenlijken kun je niet alleen handelen, zelfs niet als groot bedrijf. Natuurlijk is het voor kleinere rederijen en logistieke dienstverleners moeilijker om deze doelen te bereiken. Maar ook wij zijn natuurlijk aangewezen op samenwerkingen met andere bedrijven." Zo heeft Hamburg Süd/ Maersk bijvoorbeeld ook deelgenomen aan de Race to Zero-campagne. "We hebben iedereen nodig die bij kan dragen om deze oplossingen vooruit te helpen. Daarom is het ook belangrijk dat de kleine spelers op de markt meedoen, want hoe meer er meedoen, des te groter de druk wordt om te handelen." 

"Wij hebben dertien nieuwe methanolschepen ter waarde van meer dan 2 miljard Amerikaanse dollar besteld. Dat heeft natuurlijk een signaalwerking naar de buitenwereld." Maar alleen de scheepvaart minder broeikasgasintensief maken is niet voldoende, het hele bedrijf moet broeikasgasneutraal worden. Dat is ook te merken bij de klanten van Hamburg Süd, van wie er zich steeds meer inzetten voor klimaatneutraliteit."


Foto: Hamburg Süd

"In de afgelopen jaren hebben we ook een significante groei gezien van onze klanten die zich inzetten voor minder broeikasgassen en een duurzame logistiek. We zijn blij dat we dit pad samen kunnen bewandelen en samen 100% groene logistiekketens verwezenlijken‘‘, zegt Niklas tot slot. 

Voor meer informatie:
Niklas Witte
Hamburg Süd A/S & Co KG
Rödingsmarkt 16
D-20459 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 40 37050
[email protected] 
www.hamburgsud.com 

Publicatiedatum: