Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Spanning op de watermeloenmarkt door hoge vraag en laag aanbod"

Het Spaanse (water)meloenenareaal is dit jaar afgenomen en de opbrengsten per vierkante meter zijn laag door de extreem natte lente in Almería en Murcia. De impact van de regen was groot op de aanplant, bloei en vruchtzetting. De beschikbaarheid van product is veel te laag voor een vraag die al goed is vanaf het begin van het seizoen.

"Veel telers waren ontmoedigd na de slechte resultaten van vorig jaar en toen er geplant moest worden, keken ze op tegen nog meer waterbeperkingen en nog hogere kosten dan vorig jaar", zegt Carlos Nemesio, commercieel manager van het Programma voor Watermeloen van telersvereniging Anecoop. "Hoewel de daling van het areaal vooral merkbaar is bij meloen, ligt het cijfer bij watermeloen toch ook tussen de 7 en 15%, afhankelijk van het teeltgebied."

"Naast het wegvallen van een deel van de hectares, zijn de weers-omstandigheden van eind februari tot begin mei verschrikkelijk geweest, met veel bewolkte dagen en overvloedige regenval. De lente van 2022 is het natste voorjaar van de afgelopen 30 jaar. Vooral in de maand april viel er veel regen, net zoveel als in acht maanden samen in 2021. De ongunstige weersomstandigheden hebben gevolgen gehad voor de bestuiving, de vruchtzetting en de vruchtvorming, wat zich vertaalt in minder volumes, een overvloed aan kleine maten en een zeer onregelmatige interne kwaliteit. In eenzelfde partij fruit zie je verschillende rijpingsfases", vervolgt Carlos Nemesio. "De gemiddelde opbrengst in Almería is meestal 5 kg per vierkante meter. Dit jaar oogsten de telers tussen de 2 en 3 kilo en daar moeten dan nog de watermeloenen van worden afgetrokken die niet geschikt worden bevonden wegens kwaliteitsproblemen", voegt hij eraan toe.

Volgens de productmanager van Anecoop is de vraag sinds de start van het seizoen erg hoog dankzij het goede weer in de meeste Europese landen. Gezien het schaarse aanbod zorgt dat voor spanningen op de markt. "De vraag overstijgt ruimschoots het aanbod. Het prijsniveau ligt vrij hoog en er is veel spanning. Maar de prijzen - ongeveer € 1,10 per kilo verpakt fruit, bijna het dubbele van de op deze data gebruikelijke prijzen - zijn meer dan gerechtvaardigd vanwege het gebrek aan product."

Dit jaar wordt er geen overlap verwacht tussen het einde van de oogst in Almería en het begin van het seizoen in Murcia. "De teelt in Murcia loopt wat vertraging op en er zal ongeveer slechts 40% van de gebruikelijke hoeveelheid beschikbaar zijn. Hoewel product van beide herkomsten nog enigszins samen te vinden zullen zijn in het schap, zal de overlap de huidige kloof tussen vraag en aanbod zeker niet corrigeren. Op dit moment is Spanje het enige land in het Middellandse Zeegebied dat watermeloen kan leveren, maar vanaf half juni komt er ook aanvoer uit Turkije, Hongarije en Italië. En de oogstvoorspellingen daar wijzen op normale hoeveelheden. Vanaf dat moment heeft de Europese markt dus alternatieven beschikbaar en zullen onze prijzen waarschijnlijk iets dalen wegens de concurrentie uit deze landen", voorziet Carlos Nemesio.

De prijzen blijven vooralsnog hoog en de aanvoer van watermeloenen zal zich naar verwachting pas medio juli stabiliseren, wanneer de oogst in de buitenteelt van start gaat. Op dit moment ligt er nog niet veel zomerfruit in de meeste supermarkten in Europa.

Anecoop verwacht dit seizoen zo'n 150.000 ton watermeloenen op de markt te brengen. De telersvereniging viert dit jaar de 30e verjaardag van haar pitloze Bouquet watermeloen, die het vooral in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, de Scandinavische landen en Polen op de markt brengt.

"Toen Anecoop in 1992 met dit project begon, was watermeloen in Europa allerminst een populair product. Het had weinig commerciële waarde en de consumptie ervan was beperkt. Onze pitloze watermeloen zorgde voor een revolutie en heeft de trend gezet. Door de stappen die zijn gezet op het gebied van rassenveredeling groeit de vraag naar watermeloen zelfs sneller dan die naar meloen. Voor de teler is het een product met een hogere opbrengst per hectare en de kwaliteitssprong maakt dit fruit nu aantrekkelijker voor de consument. Het beantwoordt heden ten dage beter aan de behoeften van de markt", zegt Carlos Nemesio.

"Tegenwoordig is het moeilijk om watermeloenen met pit te vinden in de Europese supermarkten. Pitloos heeft er de overhand, met uitzondering van Frankrijk, dat vanwege zijn historische banden nog steeds veel watermeloen uit Marokko importeert. Onze afzet op de Spaanse markt beslaat ongeveer 20%, terwijl de rest wordt geëxporteerd naar alle andere EU-landen."

Voor meer informatie: anecoop.com