Tholen - De regelmatige beursganger zal hem ongetwijfeld al zijn opgevallen, de BelOrta Greenhouse. Deze hybride tussen een serre en foodtruck verschijnt steeds vaker op beurzen, maar is ook regelmatig te vinden op verscheidene toeristische trekpleisters. "We willen de consument het verhaal vertellen over de lokale teelt en welke kennis, passie en expertise daar bij komt kijken", vertelt Glenn Sebregts van BelOrta.
Sinds vorige zomer is de Greenhouse in gebruik. "Lokaal voedsel leeft steeds meer in de samenleving, zeker rond de pandemie. Met onze campagnes 'Verbazend Plezant' en 'Heerlijk van hier' willen we vanuit de Greenhouse het lokale product in de kijker zetten. We werken met een zo kort mogelijke kringloop van productlevering, waarmee we de consument ook willen inspireren om deze te gebruiken met nieuwe en verrassende recepten. Denk hierbij aan groentewraps of gegrilde groenten als aubergine en courgette."
Het ontstaan van de foodtruck had echter wat voeten in de aarde. "Een combinatie van een serre en foodtruck is niet makkelijk om mee aan de slag te gaan", gaat Glenn verder. "Deze twee gaan, vanwege de warmte en plantjes, niet altijd samen. Esthetisch is het wel echt een publiekstrekker, met de plantjes die je zelfs in de Greenhouse verder zou kunnen telen. Telen is echter de tijd en moeite niet helemaal waard. Het zou kunnen, maar het gaat meer om de boodschap die we mee willen geven. Het biedt ons de kans om het verhaal van lokale teelt aan de marktconsument te vertellen, wat BelOrta is en voor welke telers we staan."
Ook komende zomer zal de Greenhouse weer regelmatig over heel Vlaanderen te vinden zijn. "Naast de (vak)evenementen staan we veel op toeristische trekpleisters. Zo hebben we al aan de kust bij De Panne gestaan, maar ook op de Grote markt in Ieper of de Citadel van Namen. Dit jaar zullen we dat dan ook zeker weer doen."
Een eventuele uitbreiding houdt Glenn voorlopig nog even af. "De Greenhouse is natuurlijk heel mooi, maar voor de portemonnee is het minder fijn. We blijven een telersorganisatie en hebben niet het budget van een Coca Cola. We merken echter dat er zeker veel vraag naar is. Hij kan bijvoorbeeld ook gehuurd worden. De mogelijkheid tot uitbreiding houden we, wanneer het budget het toelaat, daarom altijd in gedachte."
Voor meer informatie:
Glenn Sebregts
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver, Belgiƫ
+32 (0)15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be