Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sakata Seed Ibérica

Purple Magic is de eerste paarse broccoli op de markt

Purple Magic kan als eerste paarse broccoli in de geschiedenis best wel eens een revolutie teweegbrengen op de markt. "Het is het resultaat van 10 jaar onderzoek. Dit ras zal de consument overtuigen met zijn aantrekkelijke paarse kleur én zijn hoge voedingswaarde", zegt Antonio Ibarra, verantwoordelijke Ontwikkeling Brassica's bij Sakata Seed Ibérica.

"Het eerste dat opvalt aan dit nieuwe ras is de felpaarse kleur. En precies daarachter schuilt de echte magie, want de broccoli heeft deze kleur te danken aan het hoge anthocyaninegehalte", zegt hij.

Volgens een onderzoek waarin gewone en paarse broccoli zijn vergeleken, bevat Purple Magic een hoge concentratie anthocyanines, vergelijkbaar met die in aardbeien en drie keer hoger dan die van granaatappelen. Anthocyanines zijn biomoleculen met een hoge antioxiderende kracht. Ze zijn verantwoordelijk voor de paarse kleur in Purple Magic en komen van nature voor in koolsoorten. Anthocyanines hebben kankerwerende eigenschappen en zouden voordelen hebben voor het gezichtsvermogen en het cardiovasculaire systeem. Bovendien bevat Purple Magic volgens dezelfde studie, in tegenstelling tot groene broccoli, selenium, dat een gunstige werking heeft op de gezondheid van hart en spieren.

"Als we een ras ontwikkelen, zijn we niet alleen op zoek naar visuele aantrekkingskracht, maar ook naar een meerwaarde ten opzichte van traditionele rassen. In het geval van Purple Magic gaat het om een broccoli met een ander, krachtiger voedingsprofiel", zegt Antonio Ibarra.

Op de vraag waarin het verschilt van andere producten zoals Redi, verduidelijkt Antonio dat "Purple Magic de eerste broccoli is met een paarse stengel, terwijl de stengel van het vernoemde concept nog groen is."

Sakata Seed Ibérica streeft ernaar om de consument gezonder te doen eten en is van mening dat dit nieuwe ras zal bijdragen aan de promotie van de broccoliconsumptie. "We proberen te anticiperen op wat de consument van ons vraagt en we zijn ons bewust van het belang van kleuren en nieuwe formaten. We hopen dat Purple Magic de aandacht trekt van reguliere broccoliconsumenten en dat wie deze groente nog niet heeft geprobeerd, ook de kleinsten onder ons, door de kleur over de streep wordt getrokken om het eens te proeven", zegt Ibarra. "De kleur is een onderscheidend element in de schappen en speelt dus ook in op de eisen van de supermarkten", voegt hij eraan toe.

De consumptie van broccoli is de afgelopen tien jaar exponentieel gegroeid en de groente is voor veel consumenten een basisproduct geworden. Sakata heeft een portfolio van rassen voor een jaarronde aanvoer. Purple Magic heeft momenteel een oogstcyclus van 4 maanden. "Op dit moment kan het in de maanden oktober, november, december en januari worden geteeld in de regio Murcia, het belangrijkste broccoliteeltgebied in Spanje en de streek waar dit ras ook is ontwikkeld. Nu is het wachten op de feedback van de markten en daarna gaan we evalueren of we verdergaan met ons onderzoek om een jaarronde aanvoer te kunnen bereiken."

Hoewel de nadelen van speciale groenten altijd de beperkte productiviteit en de hoge productiekosten zijn geweest, biedt Purple Magic volgens Antonio Ibarra opbrengsten die zeer vergelijkbaar zijn met die van groene broccoli, vanwege de data waarop het wordt geoogst. "Dit kortcyclische ras heeft een structuur die lijkt op elke groene broccoli met een zeer fijne korrel en een bolle kop, maar esthetisch is het een heel ander product door zijn opvallende kleur, vooral van de stengel. Vanuit teeltstandpunt is het een zeer interessant product." 

Voor Sakata Seed Ibérica, een bedrijf dat aan de top staat in de broccoliveredeling, is Purple Magic het resultaat van de uitdaging om te breken met de trends die zich in de afgelopen veertig jaar voornamelijk hadden gericht op het verbeteren van teeltprestaties, kwaliteit en houdbaarheid. In juli begint de promotiecampagne met de slogan "Een toverspreuk voor de zintuigen". Op de volgende editie van Fruit Attraction Madrid komt de kers op de taart met de presentatie van Purple Magic aan het bredere publiek. Daar zal ook worden meegedongen naar de 2022 Innovation Awards.

Voor meer informatie:
Sakata Seed Ibérica
Plaça del Poeta Vicente Gaos, 6 – Bj
46021 Valencia (Spanje)
Tel: +34 96 356 34 27
[email protected] 
www.sakataiberica.com 

Publicatiedatum: