Vandaag publiceert HelloFresh SE ('HelloFresh') zijn financiële resultaten voor het tweede kwartaal van 2022. HelloFresh rapporteert over het voorbije kwartaal opnieuw een recordomzet, met ruim 1,96 miljard euro de hoogste kwartaalomzet ooit. Dat is overeenkomstig met een groei van 16% tegenover dezelfde periode vorig jaar bij constante wisselkoersen. Ondanks dat er meer werd gereisd, groeide de actieve klantenbasis van de onderneming in het tweede kwartaal van 2022 tot ruim 8,0 miljoen (+4,1% j-o-j).
"HelloFresh kende een sterk eerste semester en gaat daarmee in tegen de heersende stroming binnen de e-commerce. Hoewel we werden geconfronteerd met een aantal macro-economische uitdagingen, konden onze teams op tal van vlakken wezenlijke vooruitgang boeken. Zo wordt er steeds meer geïnvesteerd in productielocaties en -automatisering, betere productiviteit in onze distributiecentra en blijven we de klantervaring verbeteren door de klanten meer keuzes, meer flexibiliteit en een betere dienstverlening te bieden", zegt Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh. "Daarnaast hebben we het effect van de inflatie grotendeels getemperd zonder de kosten volledig door te berekenen aan onze klanten. Onze producten blijven aantrekkelijk en concurrerend geprijsd en zorgen voor meerwaarde voor onze klanten. Zoals thuis vers eten ontvangen, voedselverspilling verminderen, en het wegnemen van plannen en nadenken over wat te kopen en te eten."
Pauwel Wiertsema, CEO van HelloFresh Benelux: "Om te voorzien in de behoefte van onze klanten hebben we meer snelle recepten ontwikkeld, zodat de klant ook in 15-20 minuten een verse maaltijd op tafel kan zetten. Ook werken we steeds meer met seizoensgebonden producten en zijn er in ons aanbod recepten te vinden voor elk moment van de dag. Omdat we exacte hoeveelheden leveren voor het bereiden van een maaltijd biedt dit controle over uitgaven. We blijven alle uitdagingen waarmee we in de huidige tijd te maken krijgen met beide handen aanpakken."
In Q2-2022 slaagde HelloFresh er opnieuw in de gemiddelde prijs per bestelling duurzaam te laten toenemen met 11% j-o-j (bij constante wisselkoersen). Door de inflatiedruk op de ingrediëntenprijzen en de variabele kosten onder controle te houden, wist de onderneming haar dekkingsbijdrage ook op 25,6% (K2 2021: 25,9%) te houden. De gecorrigeerde EBITDA voor Q2-2022 bedraagt 145,9 miljoen euro (Q2-2021: 157.8 miljoen euro) en toont de onderliggende kracht van de onderneming aan, ondanks de uitdagende macro-economische omgeving.
Bron: HelloFresh