Als een transportonderneming een kleine 160 bulk-, tank- en koelwagens en bovendien ook nog 36 autobussen bezit, die gezamenlijk per jaar 25 miljoenkilometers 'vreten' - dat is maar liefst 625 maal de aardbol rond - dan kan men zo'n bedrijf gerust tot de internationale top van het beroepsvervoer rekenen.
We hebben het over Sitra Transport uit het Belgische Ieper, waaraan de in 1982 overleden Robert Saelens in 1962 de grondslag legde. Nog steeds is het een familiebedrijf met aan het hoofd de drie zoons en een dochter van de stichter, terwijl ook de echtgenoot van laatstgenoemde in de directie zit. In de jaren 50 en 60 had Sitra Transport in de aanloop naar de dynamische ontplooiing van de transportgigant veertig autobussen in exploitatie voor het vervoer van Belgische arbeiders naar de textielindustrie in Noord-Frankrijk. Deze pendeldiensten liepen steeds meer terug als het gevolg van het feit dat de een na de andere textielfabriek zijn poorten definitief sloot.
Directeur Martial Saelens van Sitra Transport
Vandaag de dag [1988] rijden er nog altijd 36 buurtbussen van Sitra in de bekende orange-witte kleuren voor de Belgische spoorwegen. In 1962 schakelde het Ieperse bedrijf over op het goederenvervoer, eerst voor de bouwnijverheid, maar gaandeweg ook met koelauto's voor vlees, kaas, groenten en fruit. Steeds meer bulk- en tankwagens van Sitra maakten hun opwachting op de Europese wegen, vooral op de routes naar Frankrijk, Italië en Spanje, waar Sitra steunpunten heeft gevestigd. Ook in Breda is al enkele jaren een kantoor.
Een van de nieuwste koelwagens
"Vooral op de Nederlandse voedingsmarkt zal Sitra flink gaan opereren. Daartoe zal het wagenpark aanzienlijk worden uitgebreid", zegt directeur Martial Saelens. En dat terwijl het Sitra-dienstenpakket nu al jaarlijks in de Benelux, Frankrijk en Duitsland een vervoer van 600.000 ton goederen omvat. Zowel in de sector koeltransport als in die van het tanktransport staat Sitra in België onbetwist op de eerste plaats. Wat het bulkvervoer betreft behoort het bedrijf tot de top 3.
De voorspoedige groei van Sitra Transport is volgens directeur Saelens vooral te danken aan het leveren van optimale service, eerlijk zaken doen, een sterke commerciële aanpak en een goed onderbouwde administratieve en technische organisatie. "En natuurlijk in de eerste plaats niet bang zijn om keihard te werken, want in deze sector gaat niets vanzelf op rolletjes lopen."
Een deel van het tankwagenpark
Bron: Primeur 3/4 - Jaargang 03 - 26 augustus 1988