Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spaans mangoseizoen versneld ten einde

"Wanneer het mangoseizoen uit Málaga aanbreekt, stijgt de verkoop bij de Europese retail"

Het Spaanse mangoseizoen wordt eind deze maand afgerond. Dat is een tiental dagen eerder dan gebruikelijk en dat komt vooral door de grote vraag. Er is immers minder concurrentie van andere herkomstlanden en op de kwaliteit van het fruit uit de provincie Málaga valt niets aan te merken. 

"Om de een of andere reden is er minder aanvoer van andere herkomstlanden, en dan vooral van Brazilië, op de Europese markt. Maar onze mango's zijn ook sneller dan normaal verkocht dankzij het kwaliteitsverschil", zegt Enrique Colilles, CEO van Trops, een coöperatie die ongeveer 55% van alle in Spanje geteelde mango's op de markt brengt. "Bovendien hebben onze klanten en de consumenten bevestigd dat de smaak en de kwaliteit van de mango uit Málaga dit jaar spectaculair is geweest. De verrassend kleinere maten deden daar geen afbreuk aan."

Maar juist de overvloed aan minder commerciële maten was de grootste handicap dit seizoen. De telersprijzen zijn niet geheel bevredigend geweest. "De mango uit Málaga is meer waard dan wat er voor betaald wordt. De gebruikelijke verkoopkanalen hadden geen kleinere mango's verwacht en het was blijkbaar reden genoeg om niet eerder de vraag op gang te trekken, ondanks het feit dat de consument het eigenlijk niet merkt. Toch zijn er Europese supermarktketens die verrassend positief staan tegenover onze mango", zegt Enrique Colilles.

"Wanneer het seizoen van de mango uit Málaga aanbreekt, stijgt de verkoop van dit fruit in de winkels, gezien de uitstekende smaak en het aantrekkelijke uiterlijk. Dat komt omdat het fruit langer aan de boom kan blijven rijpen vanwege de nabijheid van de Europese markt. Dit voordeel is dit jaar nog duidelijker geworden met de uitzonderlijke smaak en het geringere aanbod van andere herkomstlanden. Nu het Spaanse seizoen afloopt, gaan de supermarktketens het verschil in afzet merken", zegt hij. 

Wanneer er zich een seizoen aandient met kleinere maten vanwege de weersomstandigheden tijdens het groeiseizoen, daalt volgens de CEO van Trops de gemiddelde prijs aanzienlijk.

"Tijdens het Spaanse mangoseizoen beschikt de Europese markt over een lokaal product met een lagere ecologische voetafdruk en uitstekende smaak. Ik denk dat het belangrijk is dat we allemaal evolueren naar meer flexibiliteit en een 'decommoditisering' van bepaalde producten. Een karton mango's kan niet het hele jaar 6 euro waard zijn als je een paar maanden lang over een product beschikt dat je omzet echt de hoogte injaagt en veel consumenten naar je winkel lokt. Waarom dan niet 40-50% meer betalen voor deze mango dan voor het product van andere herkomstlanden? Nu het seizoen op zijn einde loopt, zijn er supermarktketens die beginnen te beseffen hoe groot de vraag naar Spaanse mango's is. Nu plaatsen ze bestellingen die we helaas niet meer kunnen leveren. De komende seizoenen zal er zeker het een en het ander bewegen op de mangomarkt. In de toekomst kan het gebeuren dat er supermarktketens zijn die geen Spaanse mango's in het schap zullen hebben, want het product zal zich daarheen begeven waar het het best gewaardeerd wordt", voorspelt Enrique Colilles.

Avocado-oogst min 30-40% dit jaar
Momenteel worden in Spanje de avocado's met gladde schil van de rassen Bacon en Fuerte geoogst en binnenkort komen ook de eerste Hass-avocado’s van het seizoen op de markt. "We verwachten 30 à 40% minder product dan vorig jaar, maar in de Vélez-vallei, een van de belangrijkste teeltgebieden van het land, kan de oogstdaling zomaar even 60% bedragen", zegt Enrique Colilles, die erop wijst dat niet alleen Spanje minder avocado’s zal hebben, maar ook de meeste teeltlanden. "Het is een moeilijk te telen fruit. Er zijn geprivilegieerde gebieden waar avocado heel goed gedijt en andere die voor problemen kunnen zorgen en dat is ook dit jaar weer gebleken." 

Trops se une a la plataforma internacional de aguacate Green Motion

Omdat er minder fruit aan de bomen hangt, is de verwachting dat er een overvloed aan grote maten zal zijn. Toch zullen er volgens de CEO van Trops maten beschikbaar zijn in alle formaten en voor alle soorten klanten.

Wat de avocadoconsumptie betreft, wijst Enrique Colilles erop dat, hoewel er vorig jaar een hoge opbrengst was en het erop leek dat de markttrend aan een wijziging onderhevig was, met meer aanbod dan vraag, de perceptie van een groeiende consumptie toch blijft standhouden. "Er blijven maar nieuwe consumenten op het toneel verschijnen, want wie een avocado voor het eerst proeft, neemt het normaal gesproken op in zijn of haar voedingspatroon."

Vorig seizoen verkocht Trops zo'n 30.000 ton Spaanse avocado’s, wat neerkomt op 40 tot 50% van de totale Spaanse afzet.

Voor meer informatie:
TROPS
Políg. Industrial TROPS
29719 Vélez-Málaga (Málaga) - Spanje
Tel: +34 952 500 700
[email protected] 
www.trops.es