Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Wintercollectief' bundelt de krachten

HAK vergroot steun aan de Voedselbank

De druk op de Voedselbank wordt steeds groter; naar verwachting neemt het aantal klanten deze winter met minimaal 40% toe ten opzichte van begin dit jaar. Unox, Iglo, Hak en Bolletje vormen daarom samen een 'Wintercollectief' om de Voedselbank te hulp te schieten en gezinnen die het nodig hebben te helpen. De vier Hollandse voedselproducenten slaan de handen ineen en vergroten deze winter hun steun aan de Voedselbank. Andere voedselproducenten worden opgeroepen om zich ook aan te sluiten bij dit collectief, om zo samen klanten van de Voedselbank de winter door te helpen.

Voedselproducenten slaan handen ineen
Er is meer vraag naar voedselpakketten dan ooit, vanwege de energiecrisis en inflatie. De situatie is nu al kritiek bij de Voedselbank. En dan moet de winter nog komen; een periode waarin de vraag naar voedzame pakketten alleen nog maar verder zal toenemen. Tijd voor actie, volgens het Wintercollectief. "De verhalen komen hard binnen. Veel mensen die letterlijk in de kou zitten, gezinnen die met honger naar bed gaan en weer opstaan. Dit raakt ons in het hart. Daarom hebben wij, als Hollandse merken, de vraag gesteld wat wij kunnen doen om hen, ook deze winter, een warm thuiskomen te geven", zegt Esther Slegtenhorst - van Spronsen van Unox namens het Wintercollectief. Nicole Freid van Hak, mede-initiatiefnemer, vult aan: "Meer grote bedrijven hebben diezelfde vraag gesteld. Inmiddels vormen we samen met Iglo en Bolletje een collectief en heeft iedereen zich gecommitteerd om de huidige steun aan de Voedselbank te vergroten."

Samen de winter door
Unox zal 500.000 blikken en zakken soep doneren aan de Voedselbank om mensen de winter door te helpen. Hak, net als Unox ook al jaren vaste donateur, verhoogt de schenking naar 600.000 potten groenten. Daarnaast komt Iglo met 10.000 volledige voedzame maaltijden en 10.000 groentenmixen en Bolletje met 120.000 ontbijt- en tussendoorproducten. Een zet in de goede richting, maar er is nog veel meer nodig om klanten van de Voedselbank te voorzien van voldoende voedselpakketten. "Nu we onze krachten bundelen kunnen we meer betekenen. Maar er zal nog veel meer bij moeten. Wij hopen dat nog meer bedrijven uit de voedingssector, groot en klein, dit voorbeeld volgen en zich aansluiten bij ons Wintercollectief. Niet alleen vaste donateurs; ook bedrijven die nog niet eerder hebben gedoneerd zijn uiteraard van harte welkom", zegt Becky Nascimento van Iglo. Geert-Jan Zandbergen van Bolletje besluit: "We kunnen en mogen mensen niet in de kou laten staan. We willen samen echt een beweging in gang zetten. Er zijn nog heel veel soorten producten nodig. Met een divers aanbod aan donaties kunnen we de Voedselbank nog beter helpen."

Meer vraag, minder aanbod; grote zorg bij de Voedselbank
De Voedselbank is blij met deze extra donatie, want het stelt ze in staat om de mensen die het extra zwaar hebben op dit moment gevarieerd en gezond voedsel aan te blijven bieden. Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland: "Dit is echt hartverwarmend. Het gaat hier om enorme aantallen. Het is geweldig om te zien dat verschillende Nederlandse producenten uit de industrie allemaal op hun eigen manier bijdragen om mensen in armoede te willen helpen."

De hulp van voedselproducenten is hard nodig. "We hebben een enorm tekort aan vooral voedzaam eten, zeker nu we de winter ingaan en verse producten moeilijker te krijgen zijn", zegt Wijnbelt. Ook komt er in totaliteit minder volume binnen, omdat bedrijven er steeds beter in slagen om voedselverspilling tegen te gaan. Op zichzelf een gunstige ontwikkeling, maar de Voedselbank ziet daarmee de tekorten verder oplopen. "Het Wintercollectief geeft ons de broodnodige duw in de goede richting. We hopen dat het andere bedrijven, groot of klein, over de streep trekt ook bij te springen. Want er is nog veel meer nodig."

Voor meer informatie:
[email protected] 
www.hetwintercollectief.nl 

Publicatiedatum: