Tholen - Met een fruitmand kun je gezond voor de dag komen op een verjaardag of bij een zieke. Johannes Verpakkingen bedacht een fruitmandconcept voor retail: verschillende soorten stuks fruit, duurzaam en herkenbaar verpakt. Je kunt deze cadeau geven, maar als consument natuurlijk ook gewoon zelf op tafel zetten. Begin volgend jaar komen deze fruitmandjes op de markt via Joors.nu. Daar zijn het komende citrusseizoen ook duurzaam verpakte bio-navelina’s voor de sappers te koop.
Gekleurde duurzame fruitmandjes in presentatiemeubel om verkopen te stimuleren
De kwalitatief hoogwaardige en opvallend bedrukte verpakking voor de fruitmanden is ontwikkeld door Johannes Verpakkingen. Een aantal jaar geleden ontwikkelden zij een volledig plasticvrije verpakkingslijn van mandjes, schalen en banderols van natuurkarton. Nieuw is de bedrukking van het karton in kleur. “Het karton is 7 maal te hergebruiken en daarna volledig biologisch afbreekbaar. De inkt is voedselveilig en ook 100% biologisch afbreekbaar”, licht Johannes toe.
Fruitmandjes in drie kleuren duurzame verpakking van karton bedrukt met afbreekbare inkt
De gekleurde Johannes-verpakkingslijn had afgelopen zomer al succes bij (franchise) supermarkten waar plasticreductie een hot item is. De combinatie van producten direct van de teler die via het onlineplatform Joors.nu kunnen worden besteld met de duurzame en kleurrijke verpakkingen van Johannes zorgen voor meerwaarde. "Afgelopen zomer zijn er in Nederland telerskoppelingen gemaakt voor pruimen, aardbeien, kersen en in Frankrijk voor abrikozen. Doordat deze producten één op één gekoppeld zijn aan de teler en rechtstreeks geleverd worden aan de supermarkten, kunnen ze 2 tot 3 dagen later geplukt worden vergeleken met producten die door retailformules op de markt worden ingekocht."
Verkoop van zomerfruit zoals deze kersen in duurzame gekleurde verpakkingen afgelopen zomer was een succes
"Ze bevatten dus meer suikers en zijn smaakvoller", vertelt Jack Nijboer, die jarenlang inkoper AGF was bij PLUS en deze producten onder de noemer Lokaal de Lekkerste bij franchisers onder de aandacht brengt in nauwe samenwerking met Johannes Verpakkingen en Joors.nu*. Jack: "De verpakking maakt het extra interessant, want die zorgt voor herkenbaarheid bij de consument. Ik weet van supermarktondernemers dat hun klanten er speciaal voor terugkomen. Een supermarktondernemer kan er trouwens ook voor kiezen om het product los te verkopen."
Lokaal de lekkerste assortiment in duurzame Johannes verpakkingen in een supermarkt
Momenteel zijn de kleurrijke fruitmandjes uitgezet bij een aantal supermarkten. Er wordt kort geschakeld met franchise ondernemers over de verkopen. Daarom is er een speciale display ontwikkeld om verkopen verder te stimuleren en is de prijs aangepast. De maand december is voor evaluatie en vanaf januari 2023 is het de bedoeling de fruitmandjes breed uit te rollen, want dan zijn de consumenten weer meer gefocust op hun gezondheid.
Een telerskoppeling die onlangs is gemaakt voor het komende citrus- seizoen, is met een teler van biologische Navelina’s geschikt voor de sappersmachine. Johannes ziet hier ook kansen in het foodservicekanaal. Meer nog dan bij retail en detailhandel is daar een grote behoefte aan duurzame en/of biologische producten. Johannes: "Zorgverzekeraars stimuleren inkopers voor ziekenhuizen en instellingen om duurzaam in te kopen, dit concept past daar perfect in."
*In Primeur 10 staat een artikel over de bijzondere samenwerking tussen Lokaal de Lekkerste, Joors.nu en Johannes Verpakkingen.
Voor meer informatie:
Jack Nijboer
Lokaal de Lekkerste
Tel.: +31 (0)6 10925598
[email protected]
Johannes Janssen
Johannes Verpakkingen
Joors.nu
AGF-Holland
De Weijert 26
8325 EM Vollenhove
Tel: +31 (0)527 224 950
[email protected]
www.johannes.nl